13.1 C
Nitra
pondelok, 15 apríla, 2024

Smutná správa pre vodičov: Za prihlásenie staršieho auta si zrejme už čoskoro výrazne priplatíte

Zdá sa, že žijeme v dobe, keď zdraželo všetko. A keď sa povie všetko, tak sa tým myslí naozaj VŠETKO. K zvyšovaniu cien potravín, energií, vody, pohonných hmôt či liekov pribudlo aj zvýšenie poplatkov za prihlásenie auta. A čím bude staršie, tým bude poplatok vyšší. Tí, ktorí si chcú kúpiť „jazdenku“, si po tejto správe asi poriadne zanadávajú.

Na kúpu nového auta dnes nemá stále viac a viac Slovákov, ktorí sa tak, ak sa chcú voziť, obracajú na autobazáre, kde si vyberajú staršie typy vozidiel. Aj pri nich si ale budú musieť siahnuť hlbšie do peňaženky, pretože ich prepis bude drahší. Informuje o tom portál pravda.sk, podľa ktorého zmenu registračných poplatkov schválili naši parlamentní poslanci pekne potichučky, a to ako pozmeňujúci návrh k zákonu o zdanení stavby plynovodu. Prezidentka síce zákon o dani z osobitnej stavby vetovala, lenže nie kvôli registračným poplatkom, a tak je znovu na poslancoch, či bude zákon opäť schválený aj s vyššie uvedenými zmenami.

Zvýšenie poplatku schválili poslanci pekne potichučky

Zmenu schválili poslanci na decembrovom rokovaní o zákone o dani z osobitnej stavby z dielne poslancov Vetráka, Libu, Nemca a Szőllősa, ktorí predložili pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Viskupiča a zákon o zdanení plynovodov, ktorý mení aj registračné poplatky vozidiel. Rovnako bol k tomu zákonu „pridaný“ i pozmeňujúci návrh, rušiaci koncesionárske poplatky. „Medzi plynovodom, veteránmi a rozhlasom obsahový súvis neexistuje,“ upozornil advokát Jakub Berthoty, ktorý je presvedčený, že prezidentka by nemala zákon podpísať, pretože neboli pri jeho prijímaní dodržané legislatívne pravidlá.

Zmena čaká aj vodičov, ktoré majú ešte staré ružové vodičské preukazy

„Ak chcú poslanci zásadne meniť spoločenské pravidlá, ktoré sa dotknú každého občana, musí k tomu prebehnúť riadny legislatívny proces a nie to robiť cez legislatívny prílepok schovaný za iným zákonom,“ dodal Berthoty. Prezidentka zákon o dani z osobitnej stavby napokon vetovala. Podľa nového by sa registračný poplatok neodvíjal od veku auta, ale od emisnej triedy. Doteraz bol princíp registrácie auta taký, že čím vyšší malo auto výkon, tým bol vyšší poplatok. Pri starších autách sa ešte uplatňoval prepočítavací koeficient, založený na veku vozidla. Úmerne s vekom auta sa vďaka nemu registračný poplatok znižoval – a to pomerne výrazne.

Budú aj v Nitre jazdiť autobusy na vodíkový pohon?

Príklad:

Ak si teraz kúpite novú Škodu Octavia 2.0 TDI s výkonom 147 kW, registračný poplatok bude 870 eur (suma platí pre vozidlá s výkonom od 143 do 154 kW) a tá sa vynásobí koeficientom 1,0 (nové vozidlo). Registračný poplatok teda bude 870×1,0, čiže 870 eur.

Ak si ale kúpite Octaviu RS z roku 2007 s výkonom 147 kW, základný poplatok 870 eur (suma platí pre vozidlá s výkonom od 143 do 154 kW) sa vynásobí koeficientom 0,07 (platí pre vozidlá vo veku od 15 do 16 rokov). Za registráciu tohto auta s rovnakým výkonom, ale výrazne staršieho, teda zaplatíte 870×0,07, teda necelých 61 eur. Rozdiel je teda viac ako výrazný.

Tento princíp sa však mnohým nepáčil, pretože motivoval ku kúpe starších neekologických vozidiel. Po novom sa koeficient odvodený od veku vozidla zmení na koeficient, odvodený od emisnej normy auta. Čím bude staršie, a teda „špinavšie“, tým bude prepočítavací koeficient, a teda poplatok, vyšší.

Dôležitý most v Hlohovci je konečne otvorený aj pre nákladnú a autobusovú dopravu

Príklad:

Pri Octavii RS z roku 2007, ktorá spĺňa emisnú normu Euro 4, sa bude po novom registračný poplatok rátať takto: 870 eur (suma platí pre vozidlá s výkonom od 143 do 154 kW) x 0,7 (ekologický koeficient pre vozidlá spĺňajúce emisnú normu Euro 4). Takže nový registračný poplatok bude 870×0,7, čo je 609 eur. Za registráciu Octavie RS s výkonom 147 kW by mal nový majiteľ do konca marca zaplatiť 61 eur, od 1. apríla až 609 eur! Nie, to nie je 1. aprílový žart, to je realita. Pre staršie vozidlá sa registračné poplatky výrazne zvýšia, kým pre nové vozidlá klesnú.

Pre elektromobily a plug-in hybridy bude napríklad prepočítavací koeficient 0,2, pre spaľovacie autá, spĺňajúce najnovšiu emisnú normu (resp. normu Euro 6d Temp a 6d) bude 0,3. Pre autá spĺňajúce len emisnú normu Euro 4 (platnú od januára 2005) bude 0,70 a pre vyše 30 rokov staré autá vyhovujúce emisnej norme Euro 1, bude 1,00. Minimálny registračný poplatok bude aj naďalej 33 eur. Pre veterány, respektíve autá staršie ako 40 rokov bude koeficient znížený na 0,1.

Pôvodný typ poznávacích značiek na autá sa bude prideľovať už iba do vyčerpania zásob

Príklad:

Ak si kúpite nový silný elektromobil s výkonom 254 kW, zaplatíte teoreticky od apríla registračný poplatok 780 eur (3 900×0,2). Ak si v rovnakom čase kúpite nové benzínové auto s týmto výkonom, registračný poplatok bude 1 170 eur (3 900×0,3). Ak si však kúpite jazdené auto z roku 2005 s identickým výkonom, registračný poplatok bude 2 730 eur (3 900×0,7).

Súčasný registračný poplatok vyrátate tak, že sumu za výkon vynásobíte koeficientom veku. Nový poplatok zistíte tak, že sumu odvíjajúcu sa od výkonu vynásobíte koeficientom, založenom na emisnej triede. Ako základ slúži pri oboch nasledujúca suma, odvíjajúca sa od výkonu motora v kW:

Výkon (kW) nadVýkon (kW) doSuma
80 vrátane33
8086 vrátane90
8692 vrátane110
9298 vrátane150
98104 vrátane210
104110 vrátane260
110121 vrátane360
121132 vrátane530
132143 vrátane700
143154 vrátane870
154165 vrátane1 100
165176 vrátane1 250
176202 vrátane1 900
202228 vrátane2 300
228254 vrátane2 700
254a viac3 900

V súčasnosti sa vyššie uvedená suma násobí koeficientom, odvíjajúcim sa od veku vozidla. Koeficient má túto podobu:

Vek vozidlaKoeficient
prvá evidencia1,00
do 1 roka vrátane odo dňa prvej evidencie0,82
do 2 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie0,68
do 3 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie0,56
do 4 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie0,46
do 5 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie0,38
do 6 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie0,32
do 7 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie0,26
do 8 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie0,23
do 9 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie0,19
do 10 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie0,16
do 11 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie0,14
do 12 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie0,12
do 13 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie0,10
do 14 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie0,09
do 15 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie0,08
do 16 rokov vrátane odo dňa prvej evidencie0,07
nad 16 rokov odo dňa prvej evidencie0,06
  

Po novom základ, odvíjajúci sa od výkonu vozidla zostane bez zmeny v platnosti, koeficient, odvíjajúci sa od veku však nahradí koeficient, odvíjajúci sa od emisnej triedy vozidla. Mal by to vyzerať takto:

Smutná správa pre vodičov: Za prihlásenie staršieho auta si zrejme už čoskoro výrazne priplatíte
Tabuľka: Zdroj pravda.sk

Prepočítavací koeficient v závislosti od emisnej normy, ktorú vozidlo spĺňa.

Takže registračný poplatok by mal od apríla vyzerať tak, že základnú sumu, odvíjajúcu sa od výkonu z úvodnej tabuľky prenásobíte emisným koeficientom, stanoveným na základe toho, ktorú emisnú normu auta spĺňa.

Dodo Púchovský, pravda.sk

Ak sa vám článok páči, zdieľajte ho na Facebooku a dajte o ňom vedieť svojim priateľom. Pridajte sa k nám aj na Telegrame https://t.me/nnnoviny. Ďakujeme.

Prečítajte si tiež

Najnovšie články