15.4 C
Nitra
streda, 10 apríla, 2024

Slávny Slovák – Ján Bahýľ, muž, ktorý zostrojil vrtuľník, ale aj ďalších 16 vážnych vynálezov

Slovensko je síce malá krajina, zato malo v minulých storočiach ľudí, na ktorých môže byť právom hrdé. Ich vynálezy totiž ovplyvnili životy ďalších nasledujúcich generácií, ba odštartovali technický pokrok, bez ktorého by sme nemali dnes už bežné veci.

Vznášať sa ako vták chceli ľudia už odpradávna, vymyslieť stroj, ktorý by ich dostal do vzduchu sa však podarilo iba vyvoleným a skutočným „múdrym hlavám“. Jedným z takých bol aj Slovák, ktorý sa narodil vo Zvolenskej Slatine 25. mája 1856 a jeho meno bolo Ján Bahýľ, ktorý bol v pôvodných matričných záznamoch zapísaný ako Johann Bahily, ale uvádzaný bol tiež ako Bahily János.

Slávny Slovák – Ján Bahýľ, muž, ktorý zostrojil vrtuľník, ale aj ďalších 16 vážnych vynálezov
Ján Bahýľ (1856 – 1915). Zdroj: wikipédia.com

Tento muž, ktorý sa narodil iba zopár mesiacov po tom ako zomrel Ľudovít Štúr (12. januára 1856 – pozn. red.), patril medzi skutočnú technickú špičku, pretože svojimi vynálezmi jednoznačne predbehol svoju dobu. Možno aj „vďaka“ tomu, že pochádzal zo Slovenska, a že mal ťažkosti pri zháňaní financií na realizáciu svojich patentov, nie sú jeho technické diela svetoznáme. Tento významný slovenský vynálezca je však držiteľom až 17 patentov!

Slávny Slovák – Ján Bahýľ, muž, ktorý zostrojil vrtuľník, ale aj ďalších 16 vážnych vynálezov
Aj takto vyzerali prvé pokusné helikoptéry Jána Bahýľa. Zdroj: pinterest.sk

Vynikal v technickom kreslení i fantáziou

Neskromne musíme povedať, že Ján Bahýľ navždy ovplyvnil dejiny letectva. Narodil do chudobnej evanjelickej roľníckej rodiny, po skončení základnej školy sa mu ale vďaka svojej usilovnosti a niekoľkým dobrým ľuďom podarilo vyštudovať banskú akadémiu v Banskej Štiavnici. Vynikal najmä v technickom kreslení a udivoval nielen svojou presnosťou a precíznosťou ale aj fantáziou. V roku 1869 zmaturoval a získal diplom technického kresliča. Nastúpil na vojenskú službu najskôr do Lučenca, ďalší rok slúžil v Komárne, kde podal niekoľko podnetných technických námetov a zlepšení pre uhorskú armádu v odbore techniky a stavebníctva.

Medzi slávnych Slovákov sa určite zaradil aj vynálezca Jozef Karol Hell

Nadanie mladého Jána Bahýľa si všimli aj jeho nadriadení dôstojníci a zaradili ho do technického štábu, kde ho poverovali dôležitými a zložitými technickými a stavebnými úlohami. Hlad po vedomostiach a zdokonalení vlastných nápadov ho priviedol do Viedne, kde v rokoch 1871 až 1876 s úspechom absolvoval Vojenskú akadémiu ženijno-stavebného smeru a v hodnosti poručíka a pôsobil ako vojenský staviteľ so špeciálnym zameraním na vojenské opevnenia. Pre rakúsko-uhorskú armádu začal konštruovať rôzne prístroje, vypracoval tiež návrhy na zdokonalenie delostreleckej techniky i železničnej dopravy.

Slávny Slovák – Ján Bahýľ, muž, ktorý zostrojil vrtuľník, ale aj ďalších 16 vážnych vynálezov
Nákresy Jána Bahýľa na jeho prvú helikoptéru. Zdroj: pinterest.sk

Najviac ho zaujímali lietajúce stroje

Mal mimoriadne technické nadanie, zaoberal sa množstvom rôznych problémov z odboru vojenskej vedy, vojenskej stavebnej techniky, strojárstva a pod. Vypracoval celý rad návrhov na zlepšenie delostreleckej techniky i železničnej dopravy, kde sa od roku 1888 zaoberal automatickým spájaním vlakových súprav. Najviac ho však zaujímali lietajúce stroje. Rozhodol sa preto vymyslieť dopravný prostriedok, ktorý by sa dokázal pohybovať oveľa lepšie ako lietadlo. Sústredil sa na návrh vrtuľníka, ktorý by sa pohyboval vo vzduchu pomocou vztlaku spôsobeného rotujúcimi vrtuľami. Niekoľkoročná namáhavá práca a množstvo skíc a malých modelov priniesla konečne vytúžené ovocie.

Vedcom svetového významu bol aj slovenský rodák zo Zemného Štefan Anián Jedlík

V marci roku 1895 prišiel do Bratislavy a súčasťou jeho batožiny bola aj rozpracovaná konštrukciu stroja s dvoma protibežnými štvorlistými vrtuľami. V tom istom roku uverejnili bratislavské noviny Pressburger Presse úžasnú správu o Bahýľovom vynáleze vrtuľníka s pohonom ľudskej sily. Na návrh rotorovej sústavy na pohon vrtuľníka sa mu 13. augusta 1895 podarilo získať z Viedne patentnú listinu č. 3392 podpísanú samotným cisárom Františkom Jozefom I. a po jej získaní nastal čas nájsť nadšenca, ktorý by vrtuľník vyrobil. Slovenský vynálezca mal šťastie. Nový lietajúci stroj skonštruovali v bratislavskej továrni na výrobu kočov.

Slávny Slovák – Ján Bahýľ, muž, ktorý zostrojil vrtuľník, ale aj ďalších 16 vážnych vynálezov
Prvá helikoptéra. Foto: Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky

Sám si zhotovil aj svoj náhrobok

Vrtuľník mal tvar písmena „V“ a bol postavený z kovových rúrok o priemere 90 milimetrov. Pohyboval sa na štyroch kolesách a pri dĺžke šesť a pol metra vážil 50 kilogramov. Namiesto ľudskej sily sa na pohon využil benzínový motor. Bahýľov vrtuľník sa 5. mája 1903 vzniesol do poldruhametrovej výšky. Po nevyhnutných úpravách nespokojného vynálezcu sa o dva roky neskôr podarilo dosiahnuť 1500 metrov dlhý let vo výške 4 metre nad zemou, čo bol jednoznačne medzinárodný úspech. Zlepšený model vrtuľníka s názvom AVION bol prihlásený v januári 1906 na uhorský úrad v Budapešti. Tu sa ale informácie o helikoptére končia. K slovu sa dostávajú ďalší svetoví priekopníci lietajúceho stroja, ktorí majú viacej šťastia, a tak sa pomaly ale isto na nášho vynálezcu vrtuľníka zabúda.

Ďalším významným Slovákom bol konštruktér Eiffelovej veže Ján Čiernihaus Feketeházy

Rovnako nie je známa ani skutočnosť, že spolu s Antonom Marschallom skonštruoval v  okoch 1895 – 1897 prvý automobil s benzínovým motorom a akumulátorom na Slovensku. Ján Bahýľ bol v rokoch 1895 – 1914 predsedom vzduchoplavebnej organizácie v Martine. Okrem vrtuľníku však získal aj ďalších 16 technických patentov, medzi ktorými bol výťah v Bratislavskom hrade, parný tank, ale napríklad aj splachovacia toaleta či spájanie vozňov a kočov alebo kotol na ústredné kúrenie. Ján Bahýľ zomrel 13 marca 1915 v Bratislave a pochovaný je na evanjelickom cintoríne pri Kozej bráne pod náhrobkom, ktorý si navrhol. V roku 1978 bol nakrútený dokumentárny film o diele Jána Bahýľa s názvom Premožiteľ Edisona.

Slávny Slovák – Ján Bahýľ, muž, ktorý zostrojil vrtuľník, ale aj ďalších 16 vážnych vynálezov
Parný tank. Zdroj: Úrad priemyselného vlastníctva SR

Patenty a vynálezy Jána Bahýľa:

  • Návrh konštrukcie vrtuľníka s pohonom ľudskej sily
  • Vznášacie balóny kombinované so vzdušnou turbínou
  • Konštrukcia vrtuľníka s dvoma stupňami štvorlistových ružíc s motorickým pohonom na benzín
  • Vrtuľník poháňaný benzínovým motorom
  • Druhý prototyp vrtuľníka nazvaný Avion
  • Konštrukcia vzdušnej vrtule
  • Sacia pumpa
  • Splachovacia toaleta
  • Spájanie vozňov a kočov
  • Vložka do pece
  • Kotol na ústredné kúrenie
  • Projekt motorového kolesa
  • Spolu s Antonom Marschallom zostrojili prvý automobil s benzínovým pohonom na Slovensku
  • Hradný výťah na Bratislavskom hrade
  • Tank na parný pohon
  • Využitie spádu kanalizačnej siete na výrobu elektrickej energie.

Dodo Púchovský a Miroslav Deglovič

Ak sa vám článok páči, zdieľajte ho na Facebooku a dajte o ňom vedieť svojim priateľom. Pridajte sa k nám aj na Telegrame https://t.me/nnnoviny. Ďakujeme.

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Prihlásiť sa na odber
Upozorniť na
0 Komentáre
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre

Prečítajte si tiež

Najnovšie články

0
Komentujte a vyjadrite svoj názor.x