19.8 C
Nitra
piatok, 12 apríla, 2024

Situácia je zlá, nie je však zúfalá! Nie, to nie je francúzsky film, ale slovenská realita. Lenže situácia u nás je – zúfalá

Slovensko je krajinou (ne)obmedzených možností. Obmedzených preto, lebo pri našich rozšafných politikoch prakticky na nič nie sú peniaze, a neobmedzených preto, lebo až do začiatku realizácie nejakého, čo i len trochu dobrého úmyslu, sa zistí, že sa to len tak ľahko zrealizovať nedá, takže sa to opäť – odloží, alebo presunie na poriadne dlhý čas.

Jasným, ba takmer najjasanejším, príkladom sú slovenské mosty, z ktorých drvivá väčšina je už v takom nevyhovujúcom stave, že je po ich nebezpečné chodiť nielen autami, ale cez niektoré i cyklistom či dokonca chodcom. Naše prestarnuté a desaťročia neudržiavané mosty už akútne potrebujú opravu, lenže z čoho? Ktorýsi človek kedysi povedal: „Vytrhni z dlane chlp!“ Ono to fakt nejde, lebo tam žiadny nerastie. A rovnaké je to aj s našimi mostami, na ktorých opravy nie sú peniaze. A ak sa už nejaké nájdu, tak to iba preto, že už jednoducho ich oprava neznesie ďalší odklad a iného východiska niet. Viac o tom hovorí v statuse aj exprimátor Galanty Peter Paška

Pomôže rekonštrukcii obchvat a druhý most?

„Veľká časť slovenských mostov je v dôchodkovom veku a tomu zodpovedá aj ich stav. K tragédii síce na nich doteraz nedošlo, menšie stavby prevažne na východe a v strede krajiny už padli. Niektoré, ako napríklad most v Hlohovci a Seredi, sa zase museli uzavrieť,“ píše v úvode Paška a dodáva, že jedno z problémových premostení sa nachádza aj v Šali. „Mesto známe svojou fabrikou na výrobu hnojív Duslo pritom spojenie dvoch brehov rieky Váh pre fungovanie bytostne potrebuje. Premostenie však má význam aj pre širší región, keďže najbližšiu obchádzku nájdete na severe cez most v Seredi a na juhu v Kolárove. Ďalšou možnosťou je kompa vo Vlčanoch. Vo všetkých prípadoch však ide o obchádzky dlhé desiatky kilometrov,“ vysvetľuje galantský exprimátor s upresnením, že nedávno cestári ohlásili, že most sa nachádza už v šiestom, teda vo „veľmi zlom“ stupni stavebno-technického stavu.

Ako je to s nájomným bývaním u nás? Tak TAKÚTO BIEDU, ale aj tvrdú realitu, by ste isto nečakali!

Ak by sa most dostal do „sedmičky“, teda havarijného stavu, musel by sa zatvoriť. Občania dianie okolo stavby sledujú, a preto si od Slovenskej správy ciest vypýtali aj posúdenie, na základe ktorého sa stavba dostala do stavu, v akom sa aktuálne nachádza. To hovorí napríklad, že výstuž je napadnutá koróziou, injektážna zmes v okolí predpínacích drôtov zdegradovala a hrdza napadla aj iné časti mosta, ako napríklad kotevné oblasti predpätia,“ opisuje stav mosta Paška a dodáva, že okrem toho nález odhaduje, že ak sa na moste nič neurobí, vydrží necelé dva roky, konkrétne 1,81 roka. Posudok je navyše z konca minulého roka. Na konkrétnu stavbu sa HN pýtali investičného riaditeľa Slovenskej správy ciest Františka Dorocáka. Ten situáciu upokojuje.

Podľa Dorocáka most práve padol do kategórie šesť, teda veľmi zlý. „Dá sa teda povedať, že je to lepšia ‚šestka‘ alebo horšia ‚päťka‘ (zlý). Nie je to určite taký kritický stav, ako sme mali v rámci mosta v Seredi,“ tvrdí podľa Pašku Dorocák a dodáva, že premostenie by malo dva roky určite vydržať. „Ruku do ohňa za to nedám. Stav však nie je taký kritický, ako sa začína šíriť vo verejnosti. Ak nemáme dopravné obmedzenia, tak most je určite vo vynikajúcom stave oproti mostom, kde už znižujeme zaťažovanie,“ povedal Dorocák a Paška dodáva, že prejazd cez most obmedzili zatiaľ pre vozidlá s hmotnosťou viac než 17 ton. Po moste prejde denne priemerne 27-tisíc áut. „Situáciu by mal konkrétne v Šali vyriešiť obchvat, s ktorým sa postaví druhý most. Ten potom bude obsluhovať dopravu, zatiaľ čo pôvodný pôjde do rekonštrukcie,“ uzatvára svoj status exprimátor susednej Galanty Peter Paška.

Dodo Púchovský

Ak sa vám článok páči, zdieľajte ho na Facebooku a dajte o ňom vedieť svojim priateľom. Pridajte sa k nám aj na Telegrame https://t.me/nnnoviny. Ďakujeme.

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Prihlásiť sa na odber
Upozorniť na
0 Komentáre
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre

Prečítajte si tiež

Najnovšie články

0
Komentujte a vyjadrite svoj názor.x