2.6 C
Nitra
utorok, 19 marca, 2024

Kristián Čekovský: Do obnovy historických vlakov sa konečne zapojí aj štát

Historické železnice dostanú systematickú podporu štátu. Parlament schválil návrh zákona o poskytovaní dotácií na podporu obnovy historických dráhových vozidiel. Napriek tomu, že viac ako stovka rušňov, či vagónov je majetkom štátu, ten na ich obnovu dávno rezignoval. Už roky sa o nich starajú nadšenci združení v kluboch železničnej histórie.

„Veľmi sa teším, že týchto ľudí, ktorí zveľaďujú majetok nás všetkých a robia to prakticky zadarmo, či dokonca z vlastných peňazí, konečne podporí aj štát. Spoločne tak pomôžeme zachovať naše technické a kultúrne dedičstvo,“ skonštatoval po hlasovaní hlavný predkladateľ návrhu, predseda Výboru NR SR pre kultúru a médiá Kristián Čekovský (Demokrati).

Na Slovensku sa 17 občianskych združení stará o 124 historických železničných vozidiel, ktoré im štát zveril za symbolické nájomné. „Prax ukazuje, že okrem prevádzky týchto vozidiel, dokážu kluby horko ťažko vyprodukovať prostriedky na ich nevyhnutnú opravu a údržbu rušňov. Získavanie prostriedkov na veľké opravy vozňov, prípadne na sprevádzkovanie dlhodobo odstavených vozidiel je nad ich sily,“ ozrejmil riaditeľ Železničného múzea SR Michal Tunega.

Romana Tabák: Hasta la vista, Boris! Definitívne zbohom Sme rodina. Dôvod?

„Príkladom môže byť takmer 100-ročný parný rušeň populárne zvaný Mikádo, ktorý reštaurujeme od roku 2009 po víkendoch,“ uviedol Peter Kallo z Klubu železničnej nostalgie Bratislava východ. „Momentálne na rušni prebieha druhá fáza rekonštrukcie, v rámci ktorej plánujeme vyrobiť a odliať ložiská, liatinové teleso regulátora a novú dymnicu. Celé nás to bude stáť okolo 30-tisíc eur a keďže financie získavame prevažne z 2 percent daní a darov, určite oceňujeme nielen my, ale aj ďalšie občianske združenia z celého Slovenska tento nový systém podpory.“

Na Ministerstve dopravy SR vznikne dotačný rámec, z ktorého si kluby železničnej histórie prerozdelia každý rok 150-tisíc eur. Práve to im pomôže pri finančne náročnejších opravách. O peniaze budú môcť žiadať za jasne vymedzených podmienok a na presne stanovené účely, ako napríklad nátery, pojazd, či pohon vozidiel. Starostlivosť o historické vlaky tak podobne ako v okolitých krajinách dostane systémovú podobu. „Zmena pomôže nielen klubom železničnej histórie, ale celému regiónu, kde vyvíjajú činnosť. Je nepochybné, že aj táto finančne nenáročná podpora bude mať pozitívny vplyv na rozvoj cestovného ruchu,“ zdôraznil Kristián Čekovský.

Jazdy historických vlakov sa tešia širokej obľube verejnosti. „Za posledných 30 rokov sa stali vyhľadávanými turistickými lákadlami vo viacerých regiónoch Slovenska. Medzi najznámejšie patrí napríklad Čiernohronská železnica, lesná železnica vo Vychylovke na Kysuciach, či tatranská Kométa. Veríme, že vďaka finančnej podpore budú môcť naďalej robiť ľuďom radosť a do regiónov pritiahnu ešte viac turistov,“ uzavrelJán Mičovský (nezaradený).

(ts)

Ak sa vám článok páči, zdieľajte ho na Facebooku a dajte o ňom vedieť svojim priateľom. Pridajte sa k nám aj na Telegrame https://t.me/nnnoviny. Ďakujeme.

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Prihlásiť sa na odber
Upozorniť na
0 Komentáre
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre

Prečítajte si tiež

Najnovšie články

0
Komentujte a vyjadrite svoj názor.x