23.1 C
Nitra
piatok, 12 apríla, 2024

POZOR na týchto 15 potravín, ktoré vás pomaly zabíjajú! Ešte stále si myslíte, že sa stravujete zdravo?

Chcete byť štíhli a zdraví? Ak si odpoviete áno, tak by ste si mali dávať pozor na to, čo jete. Mnohé z toho, čím sa stravujete má totiž zlý vplyv nielen na vašu postavu, ale dokonca aj na zdravie. A tu už končí každá sranda.

Mnohí ľudia sa sťažujú na to, že majú problémy s nadváhou, cítia sa zle, pretože ich bolí taký či onaký orgán. A pritom stačí tak málo, vyhýbať sa potravinám, ktoré nie sú zdravé, respektíve sú priam zdraviu škodlivé. Ktoré sú to ukazuje portál doma.cz, ktorý zároveň vysvetľuje, prečo je tá či oná potravina zdraviu škodlivá. A nad týmto by sa mal aspoň trochu zamyslieť každý človek.

Nadmerná či pravidelná konzumácia nezdravých potravín totiž vedie k vysokému tlaku, vysokému cholesterolu, ochoreniam srdca a cukrovke a sú aj potenciálne karcinogénne. A ruka v ruke s nimi idú často obezita, depresia a prehĺbenie úzkostí. Tak teda – pozor na to, čo jete, a ktorým potravinám by sme sa mali radšej vyhýbať!

POZOR na týchto 15 potravín, ktoré vás pomaly zabíjajú! Ešte stále si myslíte, že sa stravujete zdravo?
Viete čo jete? Nie všetko, čo konzumujeme je zdravé, ba veľa potravín je doslova zdraviu škodlivá. (freepik)

Rajčinový pretlak v konzerve

Je to maskovaný zabijak, pretože konzervovaný rajčinový pretlak je skrytý zdroj cukrov. Hoci by vás niečo také zrejme nenapadlo ani vo sne, jeho konzumácia môže viesť k riziku obezity, cukrovky, srdcovým ochorením a skazeným zubom. Neveríte? Prečítajte si pozorne nutričnú tabuľku a spočítajte si, koľko je v malej konzerve cukrov na 100 gramov. Vynásobte to podľa veľkosti balenia a prepočítajte pre vlastnú predstavu na kocky cukru. Jedna kocka váži asi 4 gramy. Namiesto pretlaku v konzerve si kúpte radšej rajčinové alebo lúpané paradajky, prípadne si pretlak urobte z čerstvých rajčín.

POZOR na týchto 15 potravín, ktoré vás pomaly zabíjajú! Ešte stále si myslíte, že sa stravujete zdravo?
Rajčinový pretlak z čerstvých rajčín je oveľa zdravší ako kupovaný. (freepik)

Biely chlieb

Obilniny sú dobré pre naše zdravie. Je to ale pravda za všetkých okolností? Nie, ak sa jedná o biely, napríklad toastový chlieb z rafinovanej bielej múky, ktorá je totiž ochudobnená o vlákninu, minerály a mnoho vitamínov. Umelobiela rafinovaná múka má síce svoju peknú bielu farbu. Za všetkou tou nádherou je ale riziko priberania či možné poškodenie štítnej žľazy. Skúste radšej pečivo z celozrnnej múky!

Bublinkové malinovky

Nápoje s bublinkami a sýtené malinovky sú jedným z najväčších nepriateľov nášho zdravia. Dokážu narobiť „kuca-pacu“ v celom tele, či je to pleť, hladina cukru v krvi, naša nálada alebo dokonca hormonálna vyváženosť. Tieto nápoje sú jednoducho zmes cukru, farbív a konzervantov. Aj keď sa jedná o variant „bez cukru“ alebo „sugar free“, dostanete v limonáde miesto cukru zase nálož umelých sladidiel. Kúpte si radšej klasický mixér, alebo mixér na smoothie, a robte si džúsy z čerstvého ovocia. A ak máte radi vodu s bublinkami, mixujte si domáce džúsy s perlivou vodou. A je to! Ale i tak pozor, aj čerstvý džús obsahuje množstvo prírodného cukru. Džús by ste teda mali piť len obmedzene!

Šéfkuchár Roman Borovský získal neoceniteľné skúsenosti v michelinských reštauráciách

Cukor

Ste „na sladké“? A nezastavíte sa napríklad ani pred kockou cukru? Existuje mnoho zdravších možností ako uspokojiť svoju sladkú chuť, lebo cukor je vysoko návykový. Dočasne dvíha hladinu glukózy v krvi a môže viesť k ochoreniam srdca a ďalším civilizačným chorobám. Ak to ide, vyhnite sa cukru a nahraďte ho napríklad sladkým ovocím. Keď sa pokúsite vynechať v jedálničku cukor, uvidíte, že časom vám chuť na sladké uspokojí práve len ovocie. 

Údeniny

Asi viete, že mäkké aj tvrdé salámy nie sú najzdravšie. Ale šunka? Údeniny, teda aj šunka, obsahujú nitráty, sodík, zahusťovadlá a konzervanty. Všetky tieto látky zvyšujú riziko rakoviny, srdcových ochorení a cukrovky. U detí dokonca môžu viesť k poruchám správania. Ak máte údeniny naozaj radi, skúste nakupovať u miestneho mäsiara a vyhnite sa v plaste baleným salámam a šunkám. A ak to ide, skúste to bez údenín úplne.

POZOR na týchto 15 potravín, ktoré vás pomaly zabíjajú! Ešte stále si myslíte, že sa stravujete zdravo?
Údeniny obsahujú nitráty, sodík, zahusťovadlá a konzervanty, pričom všetky tieto látky zvyšujú riziko rakoviny, srdcových ochorení a cukrovky. (freepik)

Margaríny

Maslo, alebo margarín? Svojho času odborníci neodporúčali maslo a masť, dnes zase niektorí broja proti margarínom. Vec sa má tak, že predtým boli margaríny vyrábané tak, že obsahovali v tukoch transmastné kyseliny. Takéto tuky môžu poškodzovať srdce, cievy a poriadne zamiešať s hladinou cholesterolu v tele. Dnešné margaríny už sú vyrábané tak, že transmastné kyseliny v podstate neobsahujú. Preto sa im nemusíte vyhýbať, ale vždy si prečítajte, čo konkrétny výrobok obsahuje. Na transmastné kyseliny si aj tak dajte pozor, nájdete ich v stužených tukoch, ktorých sú plné priemyselne vyrábané sladkosti. 

Bezlepková lahôdka, takou je tvarohový čokoládový rez s jahodami a malinkami

Párok v rožku

Hlavným vinníkom sú v tomto prípade párky. Teda údené a veľmi slané mäsové výrobky plné konzervantov. Dáte si Hot dog občas na desiatu? Potom musíte vedieť, že mnoho párkov obsahuje veľké množstvo soli, niekedy aj toxíny a dokonca karcinogénne látky, ktoré zvyšujú riziko ochorenia na rakovinu. Ak nedokážete párkom odolať, priplaťte si a nájdite si mäsiara či obchod, kde sa párky vyrábajú, alebo kde poznajú svojho dodávateľa a presne vedia, čo párky obsahujú. Z takého párku si potom raz za čas bez strachu urobte domáci Hot dog.

POZOR na týchto 15 potravín, ktoré vás pomaly zabíjajú! Ešte stále si myslíte, že sa stravujete zdravo?
Párok v rožku, ale aj zemiakové hranolky či bublinkový nápoj sú tiež škodlivé pre naše zdravie. (freepik)

Zemiaky

Väčšina pražených a vyprážaných potravín obsahuje nebezpečnú látku zvanú akrylamid. A zemiakové lupienky nie sú výnimkou. Akrylamid spôsobuje rakovinové bujnenie, zvyšuje riziko rakoviny čriev, pŕs, prostaty alebo konečníka. Môže tiež poškodzovať nervový systém. Skúste si doma nakrájať zemiaky na tenké plátky, pokvapkať olivovým olejom, ľahko posoliť a upiecť v rúre. Sľubujeme vám, že domáce chipsy budú lahodné.

Dresingy na šalát

Fľašované dresingy obsahujú množstvo cukru, farbív a zahusťovadiel. Než dresing kúpite, prečítajte si v obchode sami, čím si mienite ochutiť inak výbornú zeleninu. Z paradajok, uhorky, paprík či šalátu použitím dresingu môže vzniknúť kalorická pohroma. Zabudnite preto na priemyselne pripravované dresingy a ochuťte si šalát klasicky citrónom, jablčným alebo balzamikovým octom a olivovým olejom.

Alkohol

Hoci sa hovorí, že pohár červeného vína denne je prospešný zdraviu, všeobecne alkohol nemá pre náš organizmus žiadne plus. Alkoholické nápoje sú extrémne kalorické, môžu spôsobiť dehydratáciu, poškodzovať pečeň, zapríčiniť priberanie, depresiu a problémy s pleťou. Navyše v opitosti sa človek zle ovláda a robí unáhlené rozhodnutia. Ak sa chcete problémom vyhnúť, vyraďte alkohol úplne. Alebo zostaňte pri jednom pohári.

POZOR na týchto 15 potravín, ktoré vás pomaly zabíjajú! Ešte stále si myslíte, že sa stravujete zdravo?
Pitie alkoholu na zdraví veľmi nepridá (freeepik)

Mliečne produkty

Mlieko bolo síce to úplne prvé, čo sme ochutnali, keď sme prišli na svet, ale bolo to mlieko materské. To je však svojím zložením zásadne iné ako kravské mlieko. Mlieko a mliečne produkty sú najmä v dospelom veku spájané s problematickou pleťou, zažívacími problémami, migrénami, alergiami a dokonca astmou. Existuje aj teória, že po vynechaní mliečnych produktov z kravského mlieka sa ľahšie chudne. Pokiaľ trpíte spomínanými problémami, za skúšku to stojí. Klasické mlieko je možné vymeniť za mlieko kokosové alebo mandľové.

Zdravým jedlom je aj vegan mrkvový koláč bez lepku, bez laktózy a bez cukru

Soľ

Popri cukre ide o ďalšieho nenápadného bieleho zabijaka. Keď jeme príliš slané pokrmy, koledujeme si o vysoký krvný tlak. A zvyšuje sa aj riziko kardiovaskulárnych chorôb. Ochorenia srdca sú pritom najčastejšou celosvetovou príčinou úmrtí. Nemusíte sa soli zbavovať úplne. Pre naše telo je určité množstvo soli dôležité. Soľte menej a pri priemyselne vyrábaných potravinách sledujte, koľko soli obsahujú. Pre dospelého človeka je bezpečné množstvo 3 až 5 gramov soli za deň. Ak prekročíte 6 gramov soli denne, koledujete si o zdravotné problémy.

Džúsy

Neverte krásnym obalom a veľkým číslam na komerčne vyrábaných ovocných džúsoch. Aj keď na obale vidíte nápis 100% džús, predsa len si prečítajte aj nutričnú tabuľku. Džúsy v škatuliach často obsahujú cukry, farbivá a konzervanty. Hodnotné živiny aj vitamíny sa môžu strácať pri pasterizácii. Ak ste leniví mixovať si džúsy doma sami, nájdite si v okolí smoothie alebo ovocný bar a kupujte si čerstvé ovocné džúsy tam.

POZOR na týchto 15 potravín, ktoré vás pomaly zabíjajú! Ešte stále si myslíte, že sa stravujete zdravo?
Najzdravšie sú domáce ovocné šťavy (freepick)

Raňajkové cereálie

Cereálie na raňajky zaliate mliekom sú podľa reklamy takmer prototyp zdravého štartu do nového dňa. Lenže pozor! Za veselými farbami na krabici sa môžu skrývať cereálie plné cukru, umelých farbív a konzervantov. Mnoho cereálií prešlo tak veľkou priemyselnou úpravou, že stratili veľa zo svojich nutričných hodnôt. Existuje zdravá náhrada. Prvý pokus nebude u detí jednoduchý, ale za skúšku stojí. Klasické ovsené vločky doplnené čerstvým alebo sušeným ovocím a zaliate trochou mlieka? Chutia dobre a sú skvelé pre zdravie.

Barbecue

Nedokážete odolať vôni opečeného mäsa? Nedivte sa. Človeku chutí od objavenia vynálezu menom oheň. Avšak pozor, niektoré látky, ktoré sa v mäse tvoria počas grilovania, sú spájané s rizikom vzniku rakoviny pankreasu a rakoviny prsníka! Ak grilovanému plátku alebo hamburgeru neodoláte, skúste zmenšiť porcie a pridávajte do mäsa rozmarín. Všetko doplňte veľkou porciou zeleniny.

POZOR na týchto 15 potravín, ktoré vás pomaly zabíjajú! Ešte stále si myslíte, že sa stravujete zdravo?
Niektoré látky, ktoré sa v mäse tvoria počas grilovania, sú spájané s rizikom vzniku rakoviny pankreasu a rakoviny prsníka. Zdroj: facebook.com

Dodo Púchovský

Ak sa vám článok páči, zdieľajte ho na Facebooku a dajte o ňom vedieť svojim priateľom. Pridajte sa k nám aj na Telegrame https://t.me/nnnoviny. Ďakujeme.

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Prihlásiť sa na odber
Upozorniť na
0 Komentáre
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre

Prečítajte si tiež

Najnovšie články

0
Komentujte a vyjadrite svoj názor.x