9.8 C
Nitra
utorok, 16 apríla, 2024

Nitriansky poslanec Igor Kršiak chcel zdaniť prevádzkovateľov kolobežiek, napokon ale od tohto zámeru ustúpil

Nitra patrí medzi mestá, kde jej obyvatelia využívajú na pohyb zdieľané kolobežky. Nové mestské zastupiteľstvo sa však malo zaoberať problémom, ktorým je vyberanie daní od prevádzkovateľov zdieľaných kolobežiek. Na decembrovom rokovaní to navrhol mestský poslanec Igor Kršiak, ktorý neuspel v posledných komunálnych voľbách na funkciu primátora.

Zaviesť dane pre prevádzkovateľov zdieľaných kolobežiek, presnejšie za záber verejného priestranstva, navrhol Kršiak na decembrovom rokovaní mestského zastupiteľstva, po rozsiahlej diskusii svoj návrh napokon z rokovania stiahol, takže všetko teda zostane po starom. Kršiak chcel podľa portálu Teraz.sk zaviesť daň pre prevádzkovateľov kolobežiek v súlade so svojím vyjadrením na sociálnej sieti, že – „Do budúcna už budeme musieť počítať so zdražovaním daní, poplatkov, služieb.“

V Lužiankach neďaleko Nitry vyrastie obchodno–výrobno-skladová zóna N-Park Nitra

Vybrania takejto dane nemá oporu v platnej legislatíve

Neúspešný kandidát na primátora chcel zakomponovať do všeobecne záväzného nariadenia daň pre prevádzkovateľov zdieľaných kolobežiek a bicyklov pre to, lebo vraj „ich odstavné stanovištia zaberajú verejné priestranstvá“, a preto by za to mali platiť. „Všetci podporujeme mikromobilitu v rámci mesta. Treba si však povedať, že je to normálne podnikanie, ktoré generuje príjmy, ale nie pre mesto. Zriadenie stanovíšť pre elektrické kolobežky alebo bicykle je potrebné vnímať ako zabratie verejného priestranstva a takúto daň si od prevádzkovateľov pýtať,“ povedal na zdôvodnenie svojho návrhu Igor Kršiak.

Nitriansky poslanec Igor Kršiak chcel zdaniť prevádzkovateľov kolobežiek, napokon ale od tohto zámeru ustúpil
Aj takto „odparkujú“ niektorí ľudia v Nitre zapožičanú kolobežku. Zdroj: archív nn

Zrejme si svoj krok Kršiak dobre nezosúladil so zákonom, pretože iný názor na to mal vedúci odboru miestnych daní a poplatkov Vladimír Petrík, podľa ktorého by vyberanie takejto dane mohlo byť sporné a bez opory v platnej legislatíve. „Myslím si, že to ani nie je možné, lebo kolobežky sú v rámci zákona o cestnej premávke nemotorové vozidlá, a tak, ako si dnes niekto môže odstaviť bicykel na verejnom priestranstve bez spoplatnenia, tak môže odstaviť aj kolobežku. Musela by byť vytvorená sieť odstavných plôch v meste, čo by už bol dlhodobý záber verejného priestranstva, ktorý by sa zakotvil do zmluvy s prevádzkovateľom,“ vysvetlil Petrík, prečo nemá Kršiakov „nápad“ oporu v zákone.

Dominika TITKOVÁ: Chcela by som sa dotknúť duše človeka

Keď môže bicykel s vozíkom na predaj kávy, môže aj…

Proti návrhu zaviesť dane za záber verejného priestranstva pre prevádzkovateľov zdieľaných kolobežiek sa postavil aj primátor Marek Hattas, podľa ktorého by spoplatnenie virtuálnych stanovíšť pre kolobežky mohlo viesť k tomu, že budú ešte viac roztrúsené po celom meste. Predkladateľ návrhu však svoj úmysel bránil, pretože podľa Kršiaka virtuálne státia sú nejaký úzus, ktorý si vymyslela podnikajúca osoba na to, aby nemusela spoplatniť záber verejného priestranstva alebo hľadať priestor na dohodu so samosprávou.

Starostka Mária Korčoková: Na dedine vás každý pozná a rovno povie, čo si o vás myslí. Niekedy pochváli, inokedy vynadá

„Pokiaľ by to takto spravil pri svojom podnikaní každý, tak by sme daň za záber verejného priestranstva ani nemuseli vyberať,“ obhajoval svoj výmysel Kršiak. Okrem primátora bol proti zavedeniu novej dane aj prednosta mestského úradu Martin Horák, podľa ktorého mesto nemá kompetencie na reguláciu zdieľaných kolobežiek z toho dôvodu, že ich prevádzku ani neschvaľuje.

Igor Kršiak sa ako nitriansky mestský poslanec už dosť „zviditeľňuje“

„My sme s nimi prebrali naše požiadavky a oni na ich základe upravili svoje mapy, spravili virtuálne stanovištia, urobili rýchlostné obmedzenia, vyčlenili lokality, kde sa môže a kde nemôže parkovať. Takže aktívne s prevádzkovateľmi komunikujeme a oni navrhované opatrenia prijímali,“ uviedol Horák, podľa ktorého teda jedinou možnosťou je komunikácia s prevádzkovateľmi. Navyše, mesto podľa Horáka nemôže od ľudí, ktorí využívajú zdieľané kolobežky, požadovať, aby ich pod hrozbou pokuty odstavili na konkrétne miesta. Na to nemá mestská polícia kompetenciu. S týmto argumentov ale Kršiak nesúhlasil, pretože mesto podľa neho má možnosť ako vyberať daň za záber verejných priestranstiev. Ako príklad uviedol, že za bicykel s vozíkom, z ktorého sa na ulici predáva káva, si mesto daň vybrať dokáže, a tak by to malo byť možné aj za zdieľané kolobežky.

Dodo Púchovský, Teraz.sk

Ak sa vám článok páči, zdieľajte ho na Facebooku a dajte o ňom vedieť svojim priateľom. Pridajte sa k nám aj na Telegrame https://t.me/nnnoviny. Ďakujeme.

Prečítajte si tiež

Najnovšie články