18.1 C
Nitra
nedeľa, 23 júna, 2024

Lukáš ČELINÁK: Politik za hrnčiarskym kruhom. Stredoškolákov treba naučiť ekonomicky myslieť

Lukáš Čelinák  (33) pochádza z malej obce pri Nitre, z Bádic. Už ako 20-ročný sa aktívne angažoval v komunálnej politike, stal sa miestnym poslancom. V súčasnosti je členom Finančnej komisie Nitrianskeho samosprávneho kraja. Vo svojom okolí ho poznajú aj ako hrnčiara, ktorý vo voľnom čase toto krásne remeslo učí deti a zapája sa do aktivít v prospech mladých ľudí v priestore, v ktorom žije. Viac sa o ňom dozviete v našom rozhovore.

Lukáš ČELINÁK: Politik za hrnčiarskym kruhom. Stredoškolákov treba naučiť ekonomicky myslieť
Lukáš Čelinák

Lukáš, ako ste sa dostali k politike?

Pochádzam z malej obce Bádice pri Nitre. K politike som sa dostal už ako osemnásťročný, v dvadsiatke som sa stal poslancom miestneho zastupiteľstva. Už vtedy som chcel v našej malej obci, ktorá má iba 300 obyvateľov, vytvoriť prostredie pre mladých, mladé rodiny, zmeniť koncepciu, ktorá tu bola nastavená a cielená iba na voličské hlasy a podporu dôchodcov, a stagnovala. Obec reálne sa nerozvíjala, riešili sa iba nevyhnutné veci, eurofondy a na rozvoj v prospech obyvateľov sa zabúdalo.

Anna ZEMANOVÁ: Nitriansky kraj ohrozuje až 52 TOXICKÝCH skládok. Ako sa zbaviť envirozáťaží?

Lukáš ČELINÁK: Politik za hrnčiarskym kruhom. Stredoškolákov treba naučiť ekonomicky myslieť
Lukáš Čelinák za hrnčiarskym kruhom

Podarilo sa vám niečo z vašich predstáv aj zrealizovať? Ako hodnotíte túto skúsenosť?

Bolo to náročné. Som kreatívny človek, dával som množstvo návrhov, ale v podstate som bol sám proti štyrom poslancom vrátane starostu. Napriek tomu sa mi však podarilo posunúť niektoré koncepčné návrhy, napríklad, priestor v okolí kostola sa už používa aj na akcie obce, rôzne spoločenské eventy. Bojoval som aj za oživenie miestneho futbalu, oživenie športu, ale táto snaha stroskotala na pozemkových sporoch a vyvlastňovaní pozemkov. Žiaľ, musím skonštatovať, že to neskončilo úspešne, pretože nebola na to vôľa. Prečo? Myslím si, že je to celé o nastavení a myslení ľudí. Ak prídete s nápadom, narazíte často na nepochopenie a neochotu robiť veci inak. Na Slovensku máme takú tendenciu, že ľudia čakajú na to, čo urobia iní a vysoké percento mladých ľudí, nepracuje, neštuduje, nemajú potrebu sa angažovať. Teraz nás to nezasahuje, ale výsledky tohto obdobia uvidíme o 5-15 rokov a sú nepredvídateľné. Ľudia veria konšpiračným teóriám, nevedia si sami vyhodnotiť informácie, nemajú kritické myslenie, a platí to aj v priestore, v ktorom žijú.

Lukáš ČELINÁK: Politik za hrnčiarskym kruhom. Stredoškolákov treba naučiť ekonomicky myslieť
Lukáš na súťaži koscov

Zmenilo sa to? Mení sa to?

Sledujem kamarátov, ktorí sa stali starostami a vidím, že aj tie maličké obce, ktoré už boli doslova zánikové, dokázali začať rozvíjať, chápu koncepciu urbanizmu. Vítam, že sa zmenilo uvažovanie niektorých komunálnych politikov a konečne chápu, že veci, ktoré robia a menia, robia v prospech obce a zostanú tu pre ďalšie generácie. To sa stalo aj v mojej obci, po výmene starostu sa začala rozvíjať začali sa stavať bytovky, takže sa zvýšil počet obyvateľov, čo som chcel dosiahnuť aj ja. Bolo to náročné, pretože sme mali obecné pozemky, zabránil som ich predaju, takže napokon zostali v rukách obce. 

Aká je vaša profesia?

Pracujem na Finančnej správe, som vývojár pre vzdelávacie platformy. Z tejto pozície som nevedel konkrétne pomôcť ľuďom v obci, ale zasa, ak som vedel o nejakých dotačných schémach a podobne, aspoň som upozornil na link, kde sa dajú nájsť podrobnosti a možnosti.

Pochádzate z obce Bádice, v súčasnosti žijete v Nitre. Angažujete sa aj tu?

No, už som Nitrančan 😊 Či Nitran? Teda, originál Bádičan, no už s rodinou šiesty rok bývame na Chrenovej. Snažím sa aj tu aktívne angažovať, a v podstate vyťažiť zo skúseností, ktoré som získal v Bádiciach. Áno, aj tu chcem meniť veci, ktoré sú v mojom okolí. Som otec, mám dve malé deti, dcéru Martinku a syna Lukáška, čiže prioritou je pre mňa to, aby som mal kde tráviť čas s deťmi, aby mali kde chodiť do školy, aby sme mali dobrých lekárov. Kandidoval som aj v meste v komunálnych voľbách, ale úprimne, proti silným menám ako Štefek, Oremus, Košťál, som nemal šancu 😊 Hoci mi nevyšla ani kandidatúra do NSK, považujem to za dobrú skúsenosť. Som však členom finančnej komisie NSK a tak sa snažím, aby všetko fungovalo transparentne a nerobil sa biznis pre niekoho.

Lukáš ČELINÁK: Politik za hrnčiarskym kruhom. Stredoškolákov treba naučiť ekonomicky myslieť
Lukáš s rodinou

Zaujal ma projekt Liberálnej kaviarne, kde sa chcete prestaviť nielen ako politik, ale aj ako hrnčiar. Na stretnutie v Nitre príde aj váš kolega Branislav Gröhling. Je to už predvolebná kampaň?

Projekt s Braňom Gröhlingom nebol koncipovaný ako predvolebná kampaň, je to projekt, ktorý nazývam Liberálna kaviareň a cieľom projektu je dať dohromady alebo spojiť liberálne zmýšľajúcich ľudí, poprípade konzervatívne zmýšľajúcich ľudí, ale nie tým karpatským konzervativizmom, ako to niektorí pomenúvajú. Hlavnou témou Liberálnej kaviarne je spájať vysokých politikov a vysokú politiku s lokálnymi zaujímavými ľuďmi alebo podnikateľmi, eventmi. Na prvom stretnutí sme predstavili pražiara kávy z Veľkého Zálužia, v tomto druhom sa chcem predstaviť verejnosti ja, nielen ako politik, ale aj remeselník, hrnčiarstvo, ktorému sa vo voľnom čase venujem. Braňo je tieňovým ministrom školstva našej strany, má blízko k tejto téme, pretože stále platí, že remeslo, aj hrnčiarstvo, má zlaté dno. A to sa teda dostávam k téme nášho školstva, ktorého koncepcia by sa mala, podľa mňa, zmeniť. Deti by sa mali možnosť venovať tomu, čomu skutočne inklinujú, ak to môžem takto zjednodušiť. Chcel by som rozbehnúť ešte projekt, ktorý súvisí s ekonomickým vzdelávaním na stredných školách.

Lukáš ČELINÁK: Politik za hrnčiarskym kruhom. Stredoškolákov treba naučiť ekonomicky myslieť
Veľkou vášňou Lukáša je tradičné remeslo – hrnčiarstvo

Na tému školstva by sme sa vedeli rozprávať dlho, ale mňa by zaujímalo, čo si myslíte o tom, že na našich školách učia (aj) učitelia – dôchodcovia, keď napr. UKF pripravuje na trh nových, mladých učiteľov, tí sú kde?

Nemyslím si, že riešením by bolo nútiť dôchodcov alebo starších učiteľov do dôchodku, tam na to sú iné vzorce a schémy, ktoré sú aplikované v západných krajinách. Súhlasím však s tým, že učitelia vo vysokom veku sú vyhorení a zvlášť v našej krajine. Staršia generácia sa bojí pred dôchodkom zmeniť profesiu, navyše, súvisí to s nastavením nášho dôchodkového systému, s peniazmi, ekonomickým nastavením krajiny a podobne. Myslím si, hoci nie som odborník na túto oblasť, že aj navyšovanie veku dôchodku je len dôsledkom aktuálnych dôchodkových schém.

Marcel POLIČKA: Ako začať chovať včely? Vlastný med je zaslúženou odmenou

Moja manželka je učiteľka a tiež rieši to, kde by sa mohla zamestnať, pretože miesta sú poobsadzované. Ale tvrdím, hoci to vyznie kontroverzne, že kto chce pracovať vo svojom odbore, prácu si nájde, len sa musí prispôsobiť ponuke. Čo sa týka podnikania, napríklad, ak by si chcela otvoriť vlastnú školu, problémom u nás možno ani nie sú samotné financie, ako skôr byrokracia. My sme jednoducho stále taká byrokratická krajina. Viem o čom hovorím, pretože pracujem na elektronizácia vzdelávania, teda snažím sa byrokratické procesy minimalizovať a zefektívniť. Som aj podnikateľ, vediem aj občianske združenie, takže viem, o čom hovorím.

Spomínané združenie nesie názov Hrnčiarska dielňa, čomu sa venuje? Ako ste sa k hrnčiarstvu dostali?

K založeniu občianskeho združenia dostal ešte ako malý poslanec, cieľom bolo podporiť v obci šport a kultúru. A ako som sa dostal k hrnčiarstvu? Som vášnivý cestovateľ, aj vášnivý čajíčkar, a chcel som vlastnú originálnu čajovú sadu 😊 No namiesto toho, aby som ju niekde kúpil, objavil som doma knihu Ruky a hlina, kde som si naštudoval, ako by sa taká sada dala vyrobiť doma. Hodil som do googlu hrnčiarske školenia, hrnčiarske kurzy, našiel som kurz ústredí ÚĽUVu Bratislave, a začal som sa to učiť. Napokon som absolvoval certifikovaný kurz lektora hrnčiarskej výroby a začal som pracovať. Je to ťažké umenie, nenaučíte ho ani za rok, treba mať trpezlivosť.  Dnes chodím hrnčiarstvo predvádzať do škôl deťom, robím workshopy, aby si deti hlinu vyskúšali.

Lukáš ČELINÁK: Politik za hrnčiarskym kruhom. Stredoškolákov treba naučiť ekonomicky myslieť

V nadchádzajúcich voľbách chcete kandidovať do parlamentu za stranu SaS. Čo je vašu témou a čo konkrétne by ste chceli presadiť aj v prospech Nitrianskeho kraja?

Mojou hlavnou témou je vzdelávanie. V Nitrianskom kraji máme dostatok miest v školách aj škôlkach, za problém považujem kvalitu vzdelávania. Rád by som zmenil schému vzdelávania, ktorá by smerovala k tomu, že by sme podporovali deti a študentov vo vzdelávaní sa v rámci kritického myslenia, uvažovania, vlastnej kreativity, či  rozvíjania vlastných osobností. Vo vzdelávaní stredoškolákov zaviesť do predmetov ekonomické myslenie. Tam teraz aj sa snažím nastaviť takú menšiu schému ekonomického myslenia pre stredné školy v Nitre a plánujeme urobiť konkrétne projekty. Dva pilotné projekty sme už mali, študentov to skutočne zaujímalo. Mojím cieľom nie je stať sa profesionálnym politikom, som programátor, hrnčiar, učenec rakúskej školy ekonómie, otec, mám skúsenosti z komunálnej politiky, podnikania, neziskovej činnosti, a budem rad, ak tieto vedomosti budem môcť aplikovať na národnej úrovni. Pomôcť tak krajine, Nitrianskemu kraju a mestu Nitra, obyvateľom, podnikateľom, remeselníkom, znížiť záťaž zo strany štátu, či už finančnú alebo byrokratickú.

(hďu)

Stretnutie s Braňom je 8. júna štvrtok o 17.00 v Krajskej kancelárii SaS na Farskej ulici v Nitre, každý, kto to príde na to stretnutie, môže s Lukášom Čelinákom a Braňom Gröhlingom diskutovať o nielen vzdelávaní, ale si môže vyskúšať aj točenie na kruhu.

Ak sa vám článok páči, zdieľajte ho na Facebooku a dajte o ňom vedieť svojim priateľom. Pridajte sa k nám aj na Telegrame https://t.me/nnnoviny. Ďakujeme.

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Prihlásiť sa na odber
Upozorniť na
0 Komentáre
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre

Prečítajte si tiež

Najnovšie články

0
Komentujte a vyjadrite svoj názor.x