6.5 C
Nitra
pondelok, 19 februára, 2024

Iniciatíva Dajme deťom hlas sa pre zatváranie škôl obráti na GP SR

Iniciatíva Dajme deťom hlas sa pre zatváranie stredných škôl a druhých stupňov základných škôl  zo strany regionálnych úradov verejného zdravotníctva (RÚVZ) obráti na Generálnu prokuratúru (GP) SR. Žiada o preskúmanie spôsobu, akým sú školy zatvárané, a tiež jednotlivých vyhlášok, na základe ktorých sa tak deje. TASR o tom informovala za iniciatívu Andrea Hajdúchová.

Iniciatíva Dajme deťom hlas sa pre zatváranie škôl obráti na GP SR


      Tvrdí, že zdôvodnenia plošného postupu voči všetkým školám v mestách a obciach okresu nie sú verejne dostupné. „Z vyhlášok tiež nie je známa doba obmedzenia prezenčného vyučovania ani ciele, ktoré treba dosiahnuť, aby sa školy opäť otvorili. Týmto plošným rozhodnutím sú zatvárané aj školy, ktoré nemajú aktuálne žiadnu triedu v karanténe a majú takmer všetkých pedagógov plne zaočkovaných,“ uviedla Hajdúchová.
      Iniciatíva tiež poukázala, že sa neprihliada na to, či majú všetky deti dostupnú dištančnú formu vzdelávania. Tú však nepovažuje za primeranú náhradu prezenčnej výučby. Nepáči sa jej ani to, že sa rušia doučovania, ktoré mali deťom pomôcť dohnať predošlé straty vo vzdelávaní. Taktiež pripomenula, že sa nezohľadnil ani vek povinnej školskej dochádzky.
      V iniciatíve si uvedomujú právo regionálnych hygienikov obmedziť či uzavrieť prevádzky, kde dochádza k zhromažďovaniu osôb vrátane škôl. Myslia si však, že ani táto kompetencia nesmie viesť k zľavovaniu nárokov na riadne odôvodnené a primerané obmedzovanie základných a Ústavou SR garantovaných práv, akými sú právo na vzdelávanie a právo na prípravu na povolanie.
      „Takýto plošný postup zároveň vyvoláva dojem obchádzania rozhodnutia vlády SR, ktorá rozhodla, že školy sa nebudú plošne zatvárať, ale budú sa riadiť školským semaforom, ktorý je od pondelka ešte prísnejší. V záujme zachovania dôvery v inštitúcie, ktorá je dnes veľmi narušená, je nevyhnutné, aby úrady postupovali odborne, transparentne a ich konanie nevzbudzovalo dojem svojvoľnosti,“ doplnila Hajdúchová.
      Iniciatíva požiadala RÚVZ o presné podklady, ktoré viedli k plošnému zatvoreniu všetkých škôl v okrese. Z dostupných dát o vekových skupinách pozitívnych v jednotlivých okresoch podľa nej vyplýva, že v niektorých okresoch je vekovo špecifická chorobnosť vo vekových skupinách, ktoré prechádzajú na dištančné vzdelávanie, dokonca nižšia, prípadne porovnateľná so skupinami, ktoré sa ďalej učia prezenčne.
      „Obraciame sa aj na Generálnu prokuratúru SR, aby preverila, či je takýto postup, spôsob a forma obmedzovania práva na vzdelávanie a práva na prípravu na povolanie v súlade s Ústavou SR a zákonmi a preskúmala aj spôsob rozhodovania,“ uzavrela. (TASR)

Stanovisko k rozhodnutiu nezatvárať plošne všetky školy na Slovensku.

Rozhodnutie nezatvoriť plošne všetky školy na Slovensku je dobré rozhodnutie. Ukážkou vyspelosti spoločnosti je i to, že neprehliada najzraniteľnejších a dokáže sa postaviť za svoje priority. Tak sme to videli u európskych lídrov už počas druhej vlny pandémie, keď hovorili, že deti nemôžu byť jej ďalšou obeťou a skôr ako zatvárali školy, využili najskôr všetky riešenia, vrátane lockdownu pre dospelú populáciu.
My sme o deťoch a školách hovorili ako o priorite, no opakovane sme zlyhávali. Zatvorenie škôl bolo medzi prvými opatreniami a pri návrate do normálu dostávali pred školami prednosť vždy iné zariadenia. Na začiatku tohto školského roka to vyzeralo, že aj naša spoločnosť si význam škôl začala uvedomovať.
Prisľúbili sme školy viac nezatvárať. Konzílium odborníkov sa k tomu zaviazalo prostredníctvom covid automatu, ktorý navrhlo po dlhých prípravách, a ktorý povedal, že školy zostanú otvorené i v jeho najprísnejšej čiernej fáze. Vláda sa k tomu zaviazala prijatím covid automatu na svojom rokovaní. Na základe týchto záväzkov mohol minister školstva oznámiť, že tento školský rok sa školy
nebudú plošne zatvárať a budú sa riadiť školským semaforom.
Priority krajiny boli jasné – zdravotníctvo a školy. Dnes však tým, kto ukazuje deťom, mladým ľuďom a ich rodičom, že lídrom a ich sľubom je ešte možné dôverovať je minister školstva. Je smutné pozorovať, že v tomto úsilí zostáva osamotený. A je smutné vidieť, že sa ako spoločnosť stále nevieme pozerať na deti primárne z pohľadu ich potrieb, ale ich stále vnímame a využívame v prvom rade ako nástroj na dosahovanie cieľov dospelých.
(Zdroj: Dajmedetomhlas.sk)

Ak sa vám článok páči, zdieľajte ho na Facebooku a dajte o ňom vedieť svojim priateľom. Pridajte sa k nám aj na Telegrame https://t.me/nnnoviny. Ďakujeme.

Prečítajte si tiež

Najnovšie články