12.1 C
Nitra
sobota, 18 mája, 2024

ÚRSO upozorňuje spotrebiteľov – dávajte si pozor na telefonicky uzatvárané zmluvy

Úrad sa obracia na odberateľov elektriny a plynu s výzvou, aby si dávali pozor na telefonicky uzatvárané doplnkové služby k zmluvám o dodávke elektriny alebo plynu. V poslednej dobe totiž eviduje veľké množstvo podnetov zameraných najmä na  formy a spôsob zazmluvnenia takýchto služieb.

V týchto dňoch  bolo úradu doručené významné množstvo podnetov zameraných práve na spôsob uzatvorenia zmlúv na doplnkové služby. Mnoho odberateľov, hlavne tých skôr narodených, sa v obave „odpojenia“ od dodávky elektriny alebo plynu zaviaže k službe, ktorú možno ani nepotrebuje, ale ňou chce prispieť k hodnotnému cieľu – napríklad k ochrane životného prostredia. Takáto zmluva na doplnkové služby väčšinou nemá žiadny vplyv na samotnú zmluvu o dodávke elektriny či plynu, ale odberateľa zaviaže k pravidelnej mesačnej platbe. Avšak povinnosť pravidelných platieb alebo podmienky viazanosti neboli vždy odberateľovi úplne jasne a zrozumiteľne komunikované, resp. ich odberateľ vôbec nepochopil.

Predseda ÚRSO Andrej Juris: „Mnohí dotknutí odberatelia nám po uzavretí obdobnej zmluvy komunikujú, že si mysleli, že ide o jednorazový príspevok, prípadne, že nevedeli, že budú za službu platiť mesačné poplatky. Niektorí si mysleli, že ich pomoc bude vykrývaná priamo z úhrady mesačnej preddavkovej platby za bežnú dodávku energie tak, že časť peňazí z ich platby bude adresne pokrývať spomínaný účel.“

Od zmlúv na doplnkové služby nie je jednoduché odstúpiť, nakoľko môžu obsahovať zmluvné ustanovenia, ktoré nie sú koncipované v prospech odberateľa, napríklad viacročná viazanosť alebo zmluvné pokuty. Na tieto zmluvy sa nedá prihliadať ako na bežné „energetické zmluvy“ nakoľko nie sú uzatvárané podľa zákona č. 251/2012 Z.z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov, preto ani odberatelia nie sú chránení ustanoveniami zákona o energetike.

Je veľmi dôležité, aby si bol každý občan vedomý toho, akú doplnkovú službu si objednáva a koľko a ako dlho za ňu bude platiť. Preto odporúčame, aby si odberateľ pri zvažovaní ponuky doplnkových služieb

  1. prečítal vždy to, čo podpisuje,
  2. nechal si vysvetliť aj viackrát podmienky poskytnutia služby,
  3. nepodpisoval, resp. nesúhlasil s niečím, len preto, že nemá čas tomu venovať dostatok pozornosti a naštudovať si „drobné písmená“ v predložených dokumentoch, a najmä
  4. sa vždy opýtal, či sa niečo zmení s cenou alebo podmienkami zazmluvnenej dodávky elektriny alebo plynu, ak zmluvu na doplnkovú službu nepodpíše.

Predseda ÚRSO Andrej Juris: „Úrad považuje problematiku neférových obchodných praktík voči tým najzraniteľnejším odberateľom za veľmi aktuálny problém a snaží sa preto v zmysle svojich kompetencií poskytovať občanom maximálnu pomoc – či už osvetou, informovaním a varovaním alebo poskytnutím priamej právnej pomoci. Samozrejme, nie každý prípad zmluvy uzatváranej telefonicky alebo formou „podomového predaja“ je možné automaticky označiť za nekalú obchodnú praktiku. Avšak tento spôsob predaja energií a doplnkových služieb vytvára pomerne veľký priestor na zneužitie situácie v neprospech odberateľa.“

Úrad preto dlhodobo podporuje viaceré systémové a legislatívne zmeny pre zvýšenie ochrany odberateľov energií, vrátane zákazu telefonického uzatvárania zmlúv ako aj zákazu tzv. podomového predaja elektriny a plynu. 

Ak si nie ste istý a nemá vám kto pomôcť, nájdite vo svojom okolí spotrebiteľské združenie, ktoré vám bezplatne poradí, prípadne oslovte nás na: spotrebitel@urso.gov.sk

Viac informácie nájdete aj u ÚRSO ombudsmana: ÚRSO Ombudsman? Kto je to, čo robí a ako pomáha | Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (gov.sk)

(ts)

Ak sa vám článok páči, zdieľajte ho na Facebooku a dajte o ňom vedieť svojim priateľom. Pridajte sa k nám aj na Telegrame https://t.me/nnnoviny. Ďakujeme.

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Prihlásiť sa na odber
Upozorniť na
0 Komentáre
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre

Prečítajte si tiež

Najnovšie články

0
Komentujte a vyjadrite svoj názor.x