-8.9 C
Nitra
utorok, 7 februára, 2023

P. Kremský: Podpora elektromobility musí smerovať tam, kde ušetrí najviac emisií a ropy, nie na autá boháčov

Predseda hospodárskeho výboru Peter Kremský vyzýva ministra Sulíka, aby nepremrhal peniaze a dotácie využil rozumne.

Podporujme elektromobilitu rozumne! Slovensko sa k tomu zaviazalo, musí to však robiť zmysluplne, aby nielen dodržalo zelené ciele, ale zároveň aj podporilo čistejší vzduch v mestách a rozvoj podnikania.

P. Kremský: Podpora elektromobility musí smerovať tam, kde ušetrí najviac emisií a ropy, nie na autá boháčov

„Vyzývam ministra hospodárstva Richarda Sulíka, aby podporu nákupu elektromobilov nasmeroval k taxikárom, rozvozcom jedla a kuriérskym spoločnostiam, ale aj nákupu elektroautobusov a rozširovania nabíjacích staníc mimo Bratislavy,“ hovorí predseda výboru pre hospodárske záležitosti Peter Kremský.

V posledných týždňoch sa objavili správy, že ministerstvo hospodárstva uvažuje použiť časť nevyčerpaných eurofondov na dotácie elektromobilov a plug-in hybridov. „Určite je to dobrá správa, minister Sulík by sa už mal konečne prestať sústreďovať len na vodík a sledovať európske trendy. Kľúčové však bude, ako sa tieto financie využijú,“ vysvetľuje predseda hospodárskeho výboru.

„Ak to skončí najmä pri dotáciách na súkromné autá za zhruba 50-tisíc eur, bude to ďalšia premrhaná príležitosť. Rozdávať európske peniaze bohatým, ktorý si kupujú tretie a štvrté drahé auto do rodiny je nezodpovedné,“ dopĺňa.

P. Kremský: Podpora elektromobility musí smerovať tam, kde ušetrí najviac emisií a ropy, nie na autá boháčov
Peter Kremský, zdroj fb arch

Rozumným riešením je podľa neho zamerať sa na podporu dodávkových automobilov a vozidiel na dopravu osôb a tovarov, ktoré jazdia väčšinou v mestách a ich okolí a denne najazdia okolo 300 kilometrov. Ide najmä o kuriérov, rozvoz jedál a iných výrobkov, taxikárov, servisných mechanikov, vozidlá pošty, mestských a verejných organizácií, atď.

Títo podnikatelia často používajú staré autá s naftovým motorom, ktoré vytvoria veľkú časť emisií plynov a pevných častíc v mestách. Dôležitá je tiež podpora mestských a súkromných dopravcov pri nákupe elektrických autobusov a minibusov.

M. Vetrák, L. Kyselica, K. Čekovský: Európska komisia dáva za pravdu hnutiu OĽANO

„Sústredenie pomoci do týchto oblastí zabezpečí, že podporené vozidlá budú naplno vyťažené, využijú noc na nabíjanie v depách a garážach, pričom ich dojazd postačuje na mestskú a prímestskú prevádzku. To zníži emisie v husto obývaných zónach a potrebu fosílnych palív, ktoré sa na Slovensko dovážajú najmä z Ruska. Tento krok je súčasťou akčného plánu pre postupné znižovanie závislosti Slovenska od dovozu energií z Ruska, ktorý som navrhol a pracujeme na ňom spolu s Úradom vlády SR,“ hovorí Peter Kremský.

Ďalšou oblasťou, kde by mala podpora smerovať je podľa neho rozširovanie siete nabíjacích staníc, ktorých je nedostatok najmä v menších mestách na strednom a východnom Slovensku. „Ich nedostatok bráni rozvoju elektromobility, ale aj cestovného ruchu v lokalitách, kde za nabíjačkou treba cestovať aj 50 a viac kilometrov. Dôležité je podporovať najmä inštalovanie rýchlonabíjacích staníc, ktoré obslúžia viac zákazníkov,“ myslí si predseda hospodárskeho výboru.

(ts)

Ak sa vám článok páči, zdieľajte ho na Facebooku a dajte o ňom vedieť svojim priateľom. Pridajte sa k nám aj na Telegrame https://t.me/nnnoviny. Ďakujeme.

Prečítajte si tiež

Najnovšie články