8.7 C
Nitra
utorok, 16 apríla, 2024

Dobrá správa pre motoristov v Nitre: Križovatku na vjazde do Nitry z R1 na Cabajskej ceste nahradí turbo okružná križovatka

Niektoré cesty a križovatky sa robia tak, že nad nimi motoristi iba neveriacky krútia hlavou. Žiaľ, ich náprava vyjde drahšie, ako keby sa urobili poriadne hneď na začiatku. Je to však také slovenské, že takéto niečo už našinca vôbec neprekvapuje.

Motoristov teda vôbec neprekvapuje ani fakt, že vjazd do Nitry z R1 na Cabajskej ceste sa bude „rekonštruovať“ tak, aby bol nielen jednoduchší, ale najmä bezpečnejší. Kto tadiaľ chodí častejšie ten vie aké kolízne situácie sa tam stávajú. Iba málokoho preto prekvapuje, že o potrebe prestavby zjazdu z R1 na Cabajskú ulicu na okružnú križovatku sa hovorí už pár rokov. Z ministerstva dopravy teraz prišiel „zázračný“ pokyn na začatie príprav. Ako informuje portál nitra.dnes24.sk, okružná križovatka by mala byť dokonca turbo.

Koncesionár dostal pokyn na začatie inžinieringu

Problematikou tohto nehodového úseku a jeho súrnou úpravou sa na nedávnom stretnutí so županom Nitrianskeho samosprávneho kraja Branislavom Becíkom zaoberal aj štátny tajomník na Ministerstve dopravy SR Jaroslav Kmeť. Riešením, o ktorom sa hovorí už niekoľko rokov, by mala byť podľa kompetentných turbo-okružná križovatka. „Pre Nitru je zlepšenie dopravnej situácie v lokalite napájania R1 veľmi dôležité pre celkové zlepšenie dopravnej situácie v meste. Vybudovanie turbo-okružnej križovatky sa posunulo vpred, koncesionár dostal pokyn na začatie inžinieringu,“ prezradil štátny tajomník, podľa ktorého sa veci už pohli smerom dopredu, ba s nitrianskym županom hovorili aj o výstavbe rýchlostných ciest R7 a R8.

Nitra pripravuje vybudovať moderný dopravný systém za vyše 4,6 milióna eur

Koncesionárom R1 je Via Pribina, a.s., bývalá Granvia. „Koncesionár rýchlostnej cesty Via Pribina bol poverený ministerstvom dopravy začatím prípravných prác potrebných pre vybudovanie turbo-okružnej križovatky Cabajská – Čermáň v Nitre. V rámci tejto etapy budeme spracovávať projektovú dokumentáciu pre stupeň EIA, ako aj vyhotovenie podkladov potrebných pre územné rozhodnutia, stavebné povolenia a ich následné zabezpečenie,“ povedala pre portál nitra24.sk Mia Bajáková, hovorkyňa spoločnosti Via Pribina, ktorá už dostala pokyn aby začala s prípravnými prácami. „Sme radi, že nás verejný obstarávateľ oslovil a veríme, že si úlohu splníme s dôrazom na kvalitu, bezpečnosť a dodržanie časových termínov,“ dodala Bajáková, ktorá ale termíny zatiaľ nekonkretizovala.

V Trnave chcú budovať smart križovatky

Na turbo-okružnej križovatke je nižší počet kolíznych bodov

Kedy teda budú motoristi jazdiť po novej turbo-okružnej križovatke? To zatiaľ nevie ani župa, ktorá je ale v odhade predsa len optimistickejšia. „Podľa nášho názoru by stavebné dielo mohlo byť zrealizované najskôr v druhej polovici roka 2025,“ uviedlo Komunikačné oddelenie NSK. Turbo-okružné križovatky, ktoré boli vyvinuté v roku 1990 v Holandsku, majú podľa odborníkov viacero výhod z pohľadu kapacity aj bezpečnosti. Podľa pôvodného návrhu sa jazdné pruhy oddeľujú vyvýšenými líniovými oddeľovačmi, ktoré sú prerušené len v miestach vjazdov do vnútorného pruhu na okružnom jazdnom páse. Podľa odborníkov je na turbo-okružnej križovatke nižší počet kolíznych bodov ako na štandardnej dvojpruhovej okružnej križovatke. Navyše je pozícia kolíznych bodov na nej jasne daná, na rozdiel od dvojpruhových okružných križovatiek, kde kvôli neusmernenému pohybu dopravných prúdov ide skôr o kolízne plochy.

Zámer vybudovať okružnú križovatku mali v roku 2021 aj vo Vrábľoch

Pre správne a efektívne fungovanie turbo-okružnej križovatky je však nevyhnutné dopravné značenie, ktoré správne navedie vozidlá do jazdných pruhov pre jednotlivé smery jazdy už pred vjazdom do križovatky. „Ide o kanalizované viac-pruhové okružné križovatky, ktoré vďaka ich špecifickému geometrickému usporiadaniu zabezpečujú vyššiu kapacitu ako jednopruhové okružné križovatky a zároveň vyšší stupeň bezpečnosti ako dvojpruhové okružné križovatky. Jedná sa o špeciálny typ okružnej križovatky s dvomi alebo viacerými špirálovito konštruovanými jazdnými pruhmi na okružnom jazdnom páse. Takéto geometrické usporiadanie zabezpečuje vodičom plynulý prejazd križovatkou od vjazdu cez okruh až na výjazd v jednom pruhu bez nutnosti jeho zmeny,“ vysvetľuje portál svetdopravy.sk, podľa ktorého nebezpečné krížne kolízne body pri výjazde z vnútorného pruhu na okruhu a tiež prieplety sú tu úplne eliminované.

Dodo Púchovský

Ak sa vám článok páči, zdieľajte ho na Facebooku a dajte o ňom vedieť svojim priateľom. Pridajte sa k nám aj na Telegrame https://t.me/nnnoviny. Ďakujeme.

0 0 hlasov
Hodnotenie článku
Prihlásiť sa na odber
Upozorniť na
0 Komentáre
Inline Feedbacks
Zobraziť všetky komentáre

Prečítajte si tiež

Najnovšie články

0
Komentujte a vyjadrite svoj názor.x