13.1 C
Nitra
piatok, 12 apríla, 2024

Čo bude s Agrokomplexom?

Štátny podnik Agrokomplex sa nachádza vo veľmi zlej finančnej situácii. Na krku má niekoľko miliónové úvery a jeho tržby sú minimálne. Keď vlani protikorupčná jednotka ministerstva pôdohospodárstva odhalila šafárenie predchádzajúceho vedenia podniku, mal nový manažment situáciu napraviť a zastabilizovať firmu.

Po necelom roku je však národné výstavisko v oveľa ťažšej situácii. Výstavy zrušila pandémia, otázne sú aj niektoré kroky topmanažmentu pod vedením Róberta Kanása.

Podľa portálu Aktuality.sk si Agrokomplex musel zobrať pred rokom úver, pretože v podniku nebolo ani na výplaty. Predošlý riaditeľ Branislav Borsuk totiž minul pred voľbami takmer všetko z predchádzajúcej 3-miliónovej pôžičky ešte pred začiatkom pandémie.

Podnik tak má dnes na krku úvery prevyšujúce 5 miliónov eur. Ako hovorí Katarína Moravcová, vedúca oddelenia marketingu a komunikácie Agrokomplexu, firma musí už v auguste uhradiť prvú splátku investičného úveru, ktorý si zobralo predchádzajúce vedenie.

A v septembri príde prvá platba v rámci ich pôžičky, ktorá sa použila na splatenie záväzkov voči dodávateľom a vystavovateľom z neuskutočneného nábytkárského veľtrhu.

„Situácia, v ktorej sa nachádza národné výstavisko, odzrkadľuje celkovú situáciu výstavného priemyslu na Slovensku,“ pokračuje Moravcová.

Firma počíta, že v tomto roku jej príjmy dosiahnu len zhruba pätinu z roku 2019. Od začiatku roka musel Agrokomplex zrušiť už 14 väčších podujatí a niekoľko menších eventov. Aktuálne jeho tržby pochádzajú z prenájmov nebytových priestorov či z výstavy Gardenia a z Burzy exotov.

Čudné kroky

Preto sa niektoré kroky manažmentu javia ako nelogické. Riaditeľ Kanás totiž rozhodol o ukončení zmlúv s viacerými prenajímateľmi, ktorí využívajú priestory výstaviska na skladovanie či reštauračné služby.

Napríklad podnikatelia, ktorí na vlastné náklady vybudovali koliby pre občerstvenie a platili štátnej firme nájomné, sa podľa rozhodnutia vedenia budú musieť vysťahovať.

Bývalý šéf Agrokomplexu Eduard Krcho sa taktiež pozastavuje nad tým, prečo sa Agrokomplex nedohodol so samosprávou alebo štátom na tom, aby v jeho priestoroch boli dlhodobo zriadené kovidové testovacie prevádzky, prípadne očkovacie centrá. Takéto, aj keď menšie príjmy, by totiž podniku v problémoch mohli istým spôsobom pomôcť.

Ako ďalšie nelogické kroky sa ukazujú aj niektoré personálne zmeny nového vedenia. Z podniku totiž odišli niektorí skúsení ľudia, ako napríklad vedúci obchodnej skupiny, ktorá mala na starosti okrem iného aj nábytkársku výstavu. Práve táto skupina po minulé roky vytvárala väčšinu celkových tržieb Agrokomplexu.

Rovnako tak museli odísť aj manažér medzinárodného strojárskeho veľtrhu či šéfka personálneho oddelenia Mária Balková, ktorá pred Kanásom dočasne šéfovala výstavisku.

Čo bude s Agrokomplexom?
FOTO TASR – Henrich Mišovič
Nový zástupca riaditeľa

V neposlednom rade za zmienku stojí aj vymenovanie Martina Pieseckého na pozíciu zástupcu riaditeľa pre prevádzku. Ten v minulosti pracoval v oddelení obstarávania a pripravoval verejné tendre.

Počas vyše dvoch rokov Agrokomplex minul na investičné akcie čiastku prevyšujúcu 5 miliónov eur. Viaceré tendre však vyhodnotil Úrad pre verejné obstarávanie ako chybné a podniku udelil pokuty, o čom portál Aktuality.sk v minulosti informoval. Práve za tieto aktivity podalo ministerstvo pôdohospodárstva aj tri trestné oznámenia, pretože ich označilo za nehospodárne.

Podľa Moravcovej došlo k vypovedaniu nájomných zmlúv na základe auditu, ktorý mal ukázať ich nevýhodnosť. V prípade majiteľov stravovacích zariadení vedenie týchto podnikateľov vyzvalo, aby svoje prevádzky demontovali a odstránili. Firma s nimi totiž nemala uzatvorené dlhodobé zmluvy o prenájme.

„Zámerom výstaviska je vybudovať jednu spoločnú reprezentatívnu gastrozónu v centre vonkajšej výstavnej plochy. Práve tento zámer má priniesť okrem modernizácie výstaviska a stabilného príjmu aj zlepšenie služieb pre návštevníkov,“ približuje hovorkyňa.

Tieto kroky však spochybňuje bývalý šéf Krcho, ktorý tvrdí, že zmluvy na reštauračné služby boli výhodné, pretože firma inkasovala od podnikateľov peniaze z prenájmu a nemusela do toho nič investovať.

Celý článok si prečítate na Aktuality.sk

Ak sa vám článok páči, zdieľajte ho na Facebooku a dajte o ňom vedieť svojim priateľom. Pridajte sa k nám aj na Telegrame https://t.me/nnnoviny. Ďakujeme.

Prečítajte si tiež

Najnovšie články