Slováci počas uplynulých mesiacov dávali pri nákupe cez internet prednosť domácim predajcom. Uviedla to v analýze Lenka Buchláková, ekonomická analytička FinGO.sk.
Spresnila, že podľa aktuálnych údajov Štatistického úradu SR tak za minulý rok urobilo vyše 86 % ľudí, medziročne ide o vyše štvorpercentný nárast. Slováci vo vekovej kategórii 16 až 74 rokov najmenej dôverujú predajcom, ktorých pôvod je mimo krajín EÚ. Tovary z týchto krajín si za vlaňajšok objednalo len 18 % ľudí.
„Ukazuje sa trend, že najčastejšie nakupujú oblečenie a obuv mladí ľudia. Až 75 % mladých vo veku 25 až 34 rokov koncom roka uskutočnilo práve nákup oblečenia za dokopy 280 eur. Kým v kamenných obchodoch minieme menšie sumy, ale častejšie, práve internetové nákupy ukazujú, že ich realizujeme menej často, ale v prípade rôznych akcií vieme minúť oveľa vyššie čiastky. Podľa štatistík si nákup cez internet doprajeme približne raz až dvakrát do mesiaca,“ povedala Buchláková.
Výrazne podľa nej klesol nákup nábytku a tovarov do domácnosti cez internet, a to až o polovicu. Kým v roku 2019 tak robilo až 40 % Slovákov, vlani ich bolo niečo vyše 20 %. Súvisí to aj s obmedzením príjmov domácností a sústredením sa skôr na zabezpečenie základných tovarov, ako sú napríklad potraviny a kozmetika. Stúpol aj nákup liekov, robí tak až 24 % ľudí, čo je takmer 10-percentný medziročný nárast. Jedlo cez internet nakupovala vyše štvrtina Slovákov.
![Analýza: Počas koronakrízy sme dali prednosť online nákupu od domácich predajcov](https://www.nitranoviny.sk/wp-content/uploads/2021/07/online-nakup.jpg)
„Vlani jednoznačne prevládali nákupy, resp. objednávky od domácich predajcov. Nárast nákupov domácich produktov pred zahraničnými ukazuje, že Slováci pod vplyvom pandémie začali viac sledovať pôvod zakúpených výrobkov. Počas pandémie COVID-19 sa výrazne zmenili nákupné zvyklosti spotrebiteľov a významná časť nákupov sa preniesla do online prostredia. Kým kamenné predajne boli počas pandémie COVID-19 týždne zatvorené, online obchody fungovali bez obmedzení. Najčastejšie objednanými tovarmi boli odevy, topánky alebo doplnky, a to takmer 70 %,“ priblížila Buchláková.
Podľa analýzy asi 18 % Slovákov uvádza, že pri nákupoch cez internet nemajú dostatočné digitálne zručnosti a vedomosti, preto uprednostňujú nákup v kamenných obchodoch. Až 77 % Slovákov podľa Buchlákovej uviedlo, že uprednostňuje nákup osobne, nakoľko je tam možnosť vidieť výrobky. Dôležitú úlohu zohráva aj vernosť obchodom a sila zvyku.
Ani nie tri percentá Slovákov podľa analýzy uviedlo, že mali nejaký problém pri objednaní tovaru cez internet. „Väčšinou ide o podvod, teda vôbec nedoručený tovar alebo služba či zneužitie údajov z kreditnej karty. Častokrát aj reklamácie a odškodnenie boli problematické alebo reakcia na reklamáciu bola neuspokojivá,“ dodala Buchláková.
Zdroj: TASR