Rozmýšľali ste nad kúpou elektrického auta, alebo to už máte v pláne na najbližšie mesiace? Ak áno, tak potom by ste mali poriadne zvážiť všetky pre a proti a nie iba slepo počúvať „odborníkov“ z Bruselu, ktorí si myslia, že pojedli všetku múdrosť sveta. Príkladom sú práve elektromobily, ktoré majú úskalí viac ako dosť.
Ekoaktivisti by chceli mať našu planétu čo najzelenšiu, a na ich stranu sa postavili aj europoslanci. Lenže obom akosi nedochádza, že vyrobiť toľko „čistej“ elektrickej energie, akú bude treba „iba“ na elektrické autá, sa nedá len tak. Viac o problematike nabíjačiek na elektrické autá napísal portál auto.pravda.sk, ktorý to dokumentoval na číslach, s ktorými sa „pohral“ nemecký profesor Michael Bargende.
Namiesto 12 bežných stojanov 60 elektro nabíjačiek
Vodiči so spaľovacími motormi, ktoré by sa mali vyrábať iba do konca roka 2035 vedia ako pohodlne a rýchlo natankujú na čerpacích staniciach. Vodiči elektrických áut to ale také jednoduché nemajú. A zrejme to budú mať ešte horšie. Profesor Michael Bargende totiž vyrátal, koľko nabíjačiek by bolo potrebných v letnej sezóne na to, aby nahradili klasické diaľničné „pumpy“. Jeho výpočty sú doslova alarmujúce. Nemecký profesor skúsil vyrátať, čo by sa stalo, keby na našich cestách jazdili iba elektroautomobily, teda tak, ako si to predstavujú už spomínaní ekoaktivisti a mnohí europoslanci. Michael Bargende, ktorý je bývalým šéfom sekcie pre automobilové pohony v Automobilovom inštitúte v Stuttgarte, skúsil vyrátať, aká sodoma-gomora by čakala na vodičov v prípade, že by vyrazili na dlhšiu cestu svojím elektromobilom na letnú dovolenku.
Nóri trpia úzkosťou z dojazdu. Vodiči elektromobilov si musia dobre naplánovať svoje trasy
Súčasný prístup k nabíjacej infraštruktúre je podľa nemeckého profesora absolútne nedostatočný. Vychádza z toho, že výkon čerpadla je asi 35 litrov benzínu alebo nafty za minútu. To predstavuje 18 MW energie. Keďže elektromotory v elektromobiloch majú trojnásobnú činnosť ako spaľovacie motory, na rovnaký efekt by stačilo šesť megawattov. Pri priemernom nabíjacom výkone 120 kW to ale stále znamená, že na výmenu jedného palivového stojana je potrebných 50 (!) nabíjacích staníc. Pri typickej diaľničnej čerpacej stanici, ktorá má 12 stojanov, by teda musel byť výsledný počet nabíjačiek neuveriteľných 600!!! Keďže aj počas ciest na dovolenku sa málokedy stáva, že čerpacie stanice sú plne obsadené, tak aj pri 25 percentnej vyťaženosti by muselo byť k dispozícii namiesto jedného čerpacieho stojana až 10 nabíjačiek.
Je rozhodnuté! EP definitívne schválil zákaz predaja nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035
Čerpačka s 30 MW spotrebuje toľko ako malé mesto
Okrem nemeckého profesora Michaela Bargendea sa však do výpočtov pustil aj Axel Niesing, prevádzkovateľ čerpacích staníc na severe Nemecka. Ten tvrdí, že v priemere tankuje na čerpacej 60 vozidiel za hodinu. A znovu teda môžeme počítať: ak predpokladáme, že priemerný dojazd s 30-litrovou zásobou paliva je 400 km a elektromobil spotrebuje okolo 20 kWh na 100 km, potom by sa auto s približne rovnakým dojazdom dalo nabiť do pol hodiny výkonom 150 kWh. Na nabitie 60 vozidiel za hodinu by bolo teda podľa Niesinga potrebných približne 30 nabíjacích staníc s výkonom 150 kW, alebo asi 12 staníc s výkonom 350 kWh, čo zodpovedá príkonu 4,5 MW. Do výpočtov sa však pustil aj ďalší expert. Leonard Birnbaum, šéf siete e.ON, ktorý vypočítal, že 30 MW čerpacia stanica spotrebuje toľko energie ako mesto s 30 000 obyvateľmi.
Do takejto elektrickej siete by teda doslova „padli z neba“ malé mestá, ktorých by však v globále nebolo vôbec málo. Birmbaum tvrdí, že ak by pozdĺž diaľnic vyrástli každých 60 km takéto 30-megawattové nabíjačky, bolo by to podobné, akoby v Nemecku pribudlo 400 malých miest! Ak by teda Európska únia mala plne elektrifikovať dopravu, bude si to vyžadovať mnohonásobne viac priestoru, energie, surovín a materiálov, ako spotrebuje súčasná infraštruktúra pre autá so spaľovacími motormi. A to nie je všetko. Nová veľká elektrická infraštruktúra na obrovských plochách s novými stovkami kilometrov káblov a transformátormi nebýva často zahrnutá do CO2 bilancie pri porovnaní elektrických áut so spaľovacími. Takže ako je to vlastne s tou zelenou ekológiou? A to sme ešte nespomínali neekologickú výrobu a odpad z vyhodených obrovských autobatérií.
Dodo Púchovský, auto.pravda.sk, freepik