23.7 C
Nitra
štvrtok, 19 septembra, 2024

Branislav DOBOŠ za dopravcov: Naša vláda riadi heslom „Po nás potopa a posledný nech zhasne“

Protest slovenských dopravcov podporila aj  Únia súkromných autobusových dopravcov (ÚSAD)  a pridala sa k protestu kolegov z oblasti nákladnej dopravy (ÚNAS). Podporili ho rovnako ako aj agrosektor, odťahové služby a iné združenia. Prečo slovenský dopravcovia protestujú, čo sa na Slovensku deje, som sa spýtala Branislava DOBOŠA predsedu Únie súkromných autobusových dopravcov.

Včera slovenskí dopravcovia zahájili protest v Bratislave. Bol vraj dlho odkladaný, čo vás napokon k nemu podnietilo, aby sa uskutočnil?

Dopravcovia vstúpili do štrajku z dôvodu pretrvávajúcej ignorácie so strany štátnych predstaviteľov a ministerstiev.

Branislav DOBOŠ za dopravcov: Naša vláda riadi heslom "Po nás potopa a posledný nech zhasne"
Zdoj: Raptor TV


Kedy dopravcovia protestovali naposledy – prečo?

Naša únia autobusových dopravcov mala protest minulý rok na jeseň, ktorý sa uskutočnil pred úradom vlády, ministerstvom dopravy  a následne aj pred NRSR. V roku 2020 sme mali tiež dva identické protesty aby sme upozornili vládu na totálny kolaps v našom odvetví.

Kulturista Štefan HAVLÍK: Ľudia sa podrobili strachu a odovzdali svoj život do rúk zapredaných politikov


O čo vládu žiadate, čo je vašou prioritou? V akom postavení sú dopravcovia u nás v porovnaní s okolitými krajinami? Vieme to konkretizovať – rozdiely?

Dopravcovia požadujú okamžité zníženie cien pohonných hmôt, DPH na vybrané druhy tovarov nevyhnutných k životu obyvateľstva a taktiež pomoc štátu a jeho zásahy do cien energii po vzore okolitých štátov. Slovenská vláda bohužiaľ v tomto smere neurobila vôbec nič, žiadne zásahy na zmiernenie. Inflácia je viac ako 8%, ceny základných surovín a energií stúpajú v dvojciferných percentuálnych číslach, slovenské hospodárstvo tým každý deň v porovnaní s okolitými štátmi stráca a tieto škody budú nezvratné. Pokiaľ nepríde ku okamžitému zásahu zo strany vlády, tak tu reálne dôjde ku kolapsu a krachu firiem, a taktiež k následným sociálnym nepokojom, keďže základné životné potreby sa pre časť obyvateľstva môžu stať proste nedostupnými.

Práve kvôli zásahom okolitých štátov do týchto oblastí sa teraz v prihraničných oblastiach rozbehla naplno nákupná a tankovacia turistika, kde Slováci cestujú mimo SR za týmito komoditami. Takto sa ešte viac prepadne aj produkcia našich domácich firiem a agro sektora. Vláda si zjavne nevie uvedomiť alebo spočítať všetky súvislosti a straty štátneho rozpočtu SR pri dlhodobom neriešení aktuálnej situácie, keďže okolité krajiny podnikli kroky k stabilizácií svojich vnútorných trhov na 6 až 9 mesiacov /tak dlho môže trvať táto cezhraničná nákupná turistika/.

Prečo protestujete teraz, súvisí to aj so súčasnou vládou? Počas minulej vlády ste takéto problémy nemali, alebo ste to riešili inak?

Aj počas minulej vlády sa protestovalo, ale momentálne je situácia absolútne neúnosná aj vzhľadom k dlhým problémom a výpadkom počas trvania pandémie a teraz je posledný klinec do rakvy práve nečinnosť slovenskej vlády a ich neskutočné amatérstvo, keďže by stačilo len okopírovať opatrenia okolitých krajín. Pokiaľ sa budú vstupné ceny komodít, energií a služieb takýmto tempom navyšovať, tak to pocíti hlavne občan, keďže firmy v záujme vlastného prežitia budú musieť tieto vstupy premietnuť do konečných cien pre obyvateľa. To je naša najväčšia obava, práve z týchto dôvodov hroziace sociálne nepokoje a nezvratné škody na ekonomike Slovenskej republiky, ktorá nie je bohužiaľ vo veľa smeroch sebestačná.

Branislav DOBOŠ za dopravcov: Naša vláda riadi heslom "Po nás potopa a posledný nech zhasne"
Zdroj: Raptor TV



S kým komunikujete, aj vás niekto vypočul, navrhol riešenie, pomoc?

Predstavitelia dopravcov komunikujú dlhodobo s členmi vlády, príslušnými ministerstvami a poslancami NRSR, ktorým sa neustále snažia vysvetliť tieto riziká a docieliť zmenu. Zatiaľ to ale pri veľa veciach ostáva len v rovine sľubov.

Za tento megaškandál by mala padnúť celá vláda!

Chcete vyhlásiť blokáciu hraničných priechodov. Súvisí to nejako aj napr. s konvojom slobody?

Pokiaľ vláda neurobí rázne a rýchle kroky k stabilizovaniu situácie, tak môže dôjsť aj k iným formám protestov ako to bolo v minulosti.


Žiadate nové zníženie cestnej dane o 30 % na stálo, vratky spotrebnej dane z palív za natankovaných tisíc litrov vo výške 38 eur pre dopravcu a okamžité zníženie platby mýta na šesť mesiacov o 30 %. V prípade nového mýta v budúcom roku žiadate trvalý pokles sadzieb pre domácich dopravcov o 28 %. Okrem toho tiež žiadate zníženie odvodovej časti pre vodičov a pomoc pre nich, ako aj okamžité riešenie pokút za mýto od polície a okresných úradov. Takéto podmienky majú dopravcovia v okolitých krajinách?

Slovenská republika má najvyššie sumy cestnej dane s porovnaním s okolitými štátmi, 30% zníženie by bol priemer súm okolitých krajín a zvýšilo by to konkurencie schopnosť domácich dopravcov. Vratka spotrebnej dane z pohonných hmôt je bežná prax v okolitých krajinách, aj týmto spôsobom motivujú domáce firmy vo väčšom objeme tankovať v domovských krajinách. Vzhľadom k vysokému nárastu nákladov pre dopravcov je požiadavka na zníženie výšky mýtnych poplatkov pre domáce firmy o 30%, toto má byť jedno z opatrení, ktoré pomôžu domácim firmám prežiť túto dobu a zároveň zastabilizovať výšku vstupných nákladov, týmto spôsobom sa tiež dá zabrániť zvyšovaniu cien a komodít, do ktorých cien by sa premietalo navýšenie cien za dopravu.

Branislav DOBOŠ za dopravcov: Naša vláda riadi heslom "Po nás potopa a posledný nech zhasne"

Ak sa situácia nezmení, aký konkrétny dopad to bude mať na dopravcov – ako si to máme predstaviť?

V prípade, že situácia ostane v dnešnom stave a nepodniknú sa žiadne kroky na podporu domácich firiem a hospodárstva, tak dopad bude krach našich dopravcov, taktiež krach alebo odsun firiem (nie len dopravných ale vo všetkých sektoroch) do krajín, kde budú mať podmienky nastavené tak, aby dokázali prežiť a fungovať.


Protest teda bude pokračovať? Ako ďalej? Kto všetko sa k vám môže pridať, akým spôsobom?

Protest bude určite pokračovať, dopravcovia sú odhodlaní vytrvať tak dlho ako to bude potrebné, keďže už nemajú moc na výber a ani nemajú čo viac ešte stratiť. Pokiaľ vláda nepristúpi na okamžité riešenie, tak sa protesty budú stupňovať a počítame aj s tým, že sa ku protestom budú pridávať aj v iných mestách a regiónoch. Pridať sa môže každý, či už je to dopravca, poľnohospodár, gastronóm, hotelier, proste každý kto má pocit, že je už päť minút po dvanástej a je nutné konať… Toto nie je protest len o autodopravcoch, toto je protest a potreba riešiť úplne základné fungovanie štátu a ekonomiky, keďže naša vláda a poslanci zjavne nevedia ako funguje a z čoho „žije“ štát. Keby tomu aspoň trocha rozumeli, tak by im už dávno muselo prísť na rozum, že pokiaľ pôjde naša ekonomika do recesie, tak nebude mať kto do štátneho rozpočtu prispievať a vydáme sa Gréckou cestou, kde si budeme musieť na bežný chod a výdavky štátu, vrátane výplat dôchodkov a platov štátnych zamestnancov požičiavať…

Zjavne sa naša vláda riadi heslom „Po nás potopa a posledný nech zhasne…“ 

Pýtala sa Hena Ďurovová

Ak sa vám článok páči, zdieľajte ho na Facebooku a dajte o ňom vedieť svojim priateľom. Pridajte sa k nám aj na Telegrame https://t.me/nnnoviny. Ďakujeme.

Prečítajte si tiež

Najnovšie články