-1.5 C
Nitra
utorok, 7 decembra, 2021

Lezie vám spotreba vášho auta do peňazí? Na toto si teda dajte pozor!

Pri súčasných cenách pohonných hmôt sa niektorým vodičom pri spotrebe ich „tátošov“ nielen vyprázdňujú peňaženky, ale aj prevracajú oči. A pritom stačí, aby jazdili šetrnejšie a dávali si pozor aj na technický stav ich auta. My vám poradíme ako na to aby ste predsa len čo-to ušetrili.

Ceny PHM nútia mnohých ľudí obzerať sa po kúpa šetrnejšieho vozidla. Ale čo keď už nejakého „papkáčika“ doma máte? A k tomu ešte aj súčasná drahá nafta a benzín… Portál dnes24.sk informuje o tom, ako sa dá na pohonných hmotách ušetriť a tým pomôcť aj rodinnému rozpočtu.

Pozor na rýchlosť, radenie, technický stav aj techniku jazdy

Ak si zoberieme, že jeden liter benzínu dnes stojí približne 1,45 eura a jeho cena, rovnako ako nafty, ide stále hore, je pred zimou najvyšší čas urobiť zopár zásadných zmien.

Lezie vám spotreba vášho auta do peňazí? Na toto si teda dajte pozor!

Rýchlosť a radenie

Poriadny šofér vie, že na spotrebu jeho auta má vplyv aj rýchlosť akou jazdí. Čím ide rýchlejšie, ale aj čím viac preraďuje rýchlosti, tým má spotrebu vyššiu. Z toho teda vypláva, že na spotrebu má pomerne výrazný vplyv plynulá jazda. Teda žiadne prudké zmeny rýchlosti a s tým spojené brzdenie. Z hľadiska spotreby je najideálnejšia rýchlosť okolo 90 km/h, po diaľnici asi 110 km/h. Pri zrýchlení na takých 130 km/h je spotreba na sto kilometrov vyššia o približne liter. Nemenej dôležité sú aj otáčky motora. Pri benzínovom aute je ideálny krútiaci moment 2500 otáčok za minútu. Tu si dávajte pozor na takzvané „vytáčanie“ motora, ktoré mimoriadne zvyšuje jeho spotrebu. Oveľa častejšie budete tankovať aj pri dynamickej jazde s prudkými akceleráciami. Pri jazde je dôležité mať zaradený čo najvyšší prevodový stupeň. Zaradená päťka spotrebuje o štvrtinu menej paliva ako štvorka.

Tajomstvá motora

Pre ekonomické jazdenie nie je zimné obdobie práve ideálne. Práve naopak, lebo máme zapnutých viac „spotrebičov“. Navyše, studený motor spotrebuje niekoľkonásobne viac paliva ako zahriaty. Z toho vyplýva, že ak budete jazdiť na krátke vzdialenosti vaša spotreba bude oveľa vyššia. Mnohí motoristi robia aj tú chybu, že do križovatky vchádzajú s nezaradenou rýchlosťou. Vedzte teda, že viac paliva ušetríte ak pri semafory prídete so zaradenou rýchlosťou a bez nohy na plyne. Navyše, čo najviac brzdiť motorom odporúčajú aj motoristickí experti, lebo vtedy sa zastaví prívod paliva, a znovu nabehne až pri poklese pod hranicu 1500 otáčok za minútu.

Okrem toho je v zime na zasneženej alebo klzkej vozovke brzdenie motorom oveľa bezpečnejšie ako brzdou. Pre nízku spotrebu paliva je kľúčovým tiež technický stav vozidla. Zbytočne vám zvyšujú spotrebu nedofúkané či zodraté gumy. Rovnako aj tlak v pneumatikách. Ak je nižší len o 10% spotrebu paliva zvýši o pol litra na sto kilometrov.

Technický stav

Na viac spotrebovaného paliva má tiež vplyv zanesený vzduchový filter, zodraté ložiská, nekvalitný alebo nedoliaty olej a tiež zbytočný náklad v kufri auta. Na zvýšenú spotrebu vplýva aj strešný nosič a dodatočné spojlery, pretože to všetko zvyšuje odpor vzduchu. V lete navyše míňa palivo aj zapnutá klimatizácia, v zime je to zase vyhrievanie auta, sedadiel či skiel. Ak nemusíte, tieto zariadenia preto zapínajte čo najmenej. Zlým nápadom je aj jazdenie v lete s otvorenými oknami, lebo takto si zvyšujete odpor vzduchu a tým aj spotrebu vášho vozidla.

Jozef Uhlárik

Prečítajte si tiež

Najnovšie články