23.1 C
Nitra
piatok, 12 apríla, 2024

Artur BEKMATOV: Dajme zbohom Arrive!

Autobusovému dopravcovi Arriva nevypadli spoje len v Bratislave, ale od včera aj v Nitrianskom kraji. Aj kvôli takýmto prípadom si už dlhšie kladiem otázku, prečo má samosprávny kraj pri zabezpečovaní prímestských liniek živiť súkromnú spoločnosť.

Od včera Arrive vypadlo 16 autobusových liniek. Výpadok mohli cítiť napríklad zamestnanci šalianskeho Dusla z Nitry, zamestnanci jadrovej elektrárne Mochovce zo Zlatých Moraviec či zamestnanci vrábeľského Continentalu z Nitry aj z Moraviec.

Na mieste regionálnych novinárov by som sa súkromnej spoločnosti pýtal, či za výpadkom šoférov bolo skutočne len nadmerné čerpanie PNiek. Alebo či to nemá súvis s akútnou potrebou vykryť personálny deficit v Bratislavskom kraji. A Nitrianskemu kraju by som zase adresoval otázku či si uplatní sankcie, na ktoré má právo zo zmluvy s Arrivou.

Podľa nej (bod 8.16) za každý deň výpadku jednej linky môže kraj účtovať dopravcovi sankciu vo výške 1000 eur. Za pondelok to bolo 16 tisíc eur, dnes je to už 32 tisíc eur. Ak Arriva nevykryje tento výpadok do Vianoc, tak kraj môže získať viac ako 250 tisíc eur.

Artur BEKMATOV: Dajme zbohom Arrive!
Artur Bekmatov

Súkromník je parazitom verejných financií

Privatizácia SADiek a vpustenie súkromného elementu do verejnej dopravy bolo strategickou chybou, kvôli ktorej sa skladáme na zisky súkromným spoločnostiam dodnes.

Uvedomte si aké pohodlné je podnikanie v tomto segmente – kraj musí zo zákona zabezpečiť autobusovú dopravu pre obyvateľov, čo znamená, že súkromný dopravca má po celý čas trvania zmluvy zabezpečený dopyt po svojich službách. Na strane druhej má právo na „primeraný zisk“, ktorý sa na Slovensku medzi autodopravcami pohybuje v rozmedzí 3-5%. A ak náhodou skončí v červených číslach, tak môže samosprávu požiadať o vykrytie strát. To je veľmi stabilný biznis model. Teda pre majiteľov dopravnej spoločnosti – v prípade Arrivy  je to nemecká Deutsche Bahn AG.

Pre nás, obyvateľov kraja, to však znamená zvýšené náklady. Z našich spoločných financií musíme hradiť nielen fungovanie prímestskej dopravy, ale zároveň aj zisky nemeckým vlastníckom.

Riešením je dopravca vo vlastníctve kraja

Zmluva, ktorú uzavrel kraj s Arrivou v roku 2016 za 334 miliónov eur je platná na desať rokov. To znamená, do konca roku 2025. No je tu jedno ale. Kraj ku koncu platnosti zmluvy nemusí vypísať nový tender, ale môže aktuálnu zmluvu predĺžiť o päť rokov. Celkové náklady kraja na zabezpečenie autobusovej dopravy by sa tak z 334 miliónov eur vyšplhali až na vyše pol miliardy eur.

Pýtate sa, ako z toho von? Arrivy  sa treba zbaviť už v roku 2025. Nie však spôsobom ako to spravilo súčasné vedenie mesta Nitra. Že jedného súkromníka cicajúceho verejné financie nahradilo iným.

Riešením je, aby nové vedenie župy už po budúcoročných krajských voľbách začalo s prípravami na založenie dopravného podniku, ktorý bude pod stopercentnou kontrolou kraja, a ktorý začiatkom roku 2026 plynule preberie zabezpečovanie prímestskej autobusovej dopravy v kraji.

S touto alternatívou už začínajú pracovať viaceré samosprávy. V Považskej Bystrici založenie vlastnej dopravnej spoločnosti umožnilo zavedenie bezplatnej dopravy pre seniorov a žiakov. Vlastného dopravcu zakladajú aj v Martine. A na úrovni kraja funguje tento model v českom Ústeckom kraji.

Artur Bekmatov

Ak sa vám článok páči, zdieľajte ho na Facebooku a dajte o ňom vedieť svojim priateľom. Pridajte sa k nám aj na Telegrame https://t.me/nnnoviny. Ďakujeme.

Prečítajte si tiež

Najnovšie články